Turun Fabriikin ensimmäinen asuintalo sai peruskivensä

YIT OYJ Lehdistötiedote 1.11.2016 klo 11.00

Vanhan VR:n konepaja-alueen muuttaminen asuinalueeksi Turussa otti tärkeän symbolisen askeleen 1. marraskuuta, kun Fabriikin ensimmäisen asuintalon Fortunan peruskivi muurattiin.

Muuraajina toimivat YIT:n toimitusjohtaja Kari Kauniskangas sekä Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell, jotka iloitsivat puheissaan Turun kasvusta sekä rakennusbuumista.

”Rakennusvalvonnastamme tarkistin, ettei tällaista asuntotuotannon nousua ole nähty 15 vuoteen. Uskon, että Fabriikki tulee olemaan erittäin vetovoimainen asuinalue. Alueen sijainti on hyvä ja se liittyy luontevasti osaksi Pohjolan vanhaa omakotialuetta ja toisaalta keskustaa”, Randell kuvaili.

Turun keskustaa ratapihan toiselle puolella laajentavan Fabriikin asemakaavan valmistelu aloitettiin jo 10 vuotta sitten. Alueelle on kaavoitettu noin 30 asuintaloa kolmeen kortteliin, mikä tarkoittaa noin 1 000 asuntoa.

Fabriikin rakentaminen toteutetaan vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan alueen keskustanpuoleiseen reunaan kuusi asuinkerrostaloa ja noin 300 asuntoa.
Toinen vaihe rakennetaan alueen keskelle tulevan Tenderipuiston toiselle puolelle.
Kolmannessa vaiheessa rakentuu Köydenpunojankatuun rakentuva kortteli.

Fabriikki on uniikki kohde, sillä kaupunkien keskustoista löytyy enää harvoin yhtä suuria rakentamattomia alueita. Uusien keskusta-asuntojen kysyntä onkin YIT:n aluejohtajan Jyrki Meren mukaan ylittänyt kaikki odotukset; Fortunan 82 asunnosta on varattu jo lähes kaikki.

Fortuna valmistuu vuonna 2018. Samana vuonna on tarkoitus valmistua myös Logomon kävelysillan, joka tarjoaa jalankulkijoille nopean oikopolun Turun keskustaan.

”Vajaakäytössä, aidattuna olleesta entisestä käyttämättömästä metsästä ja ratapihan ylijäämäalueesta on Logomon ja Fabriikin asuinalueen myötä kehkeytymässä tiivistä ja elävää kaupunkia aivan kivenheiton päähän kaupungin keskustasta. YIT:n strategiana on luoda parempaa elinympäristöä ja visiomme on tuoda lisää elämää kestäviin kaupunkeihin. Näitä tavoitteita voimme hienosti edistää Fabriikin alueella”, Kauniskangas sanoi.

Fabriikin nimi valittiin viime vuoden alussa YIT:n järjestämän nimikilpailun avulla.

Lisätietoja:

Jyrki Meri, aluejohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 050 390 1176, jyrki.meri@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

Avainsanat: