Uusi P-Töölö valmistui etuajassa helpottamaan alueen parkkipaikkapulaa

YIT OYJ                              Uutinen                             12.11.2018 klo 13.00

Ensi talvena lumikaaos ei tuki Töölön kapeita katuja yhtä pahasti kuin ennen. Helsingissä saadaan parkkipaikkapulaan odotettua helpotusta, kun YIT:n rakentama Töölönkadun pysäköintilaitos avaa ovensa 13. marraskuuta 2018 kahdeksan kuukautta etuajassa.

Maan alla osoitteessa Töölönkatu 23–25 sijaitsevan P-Töölön noin 800 pysäköintipaikkaa tuovat odotettua helpotusta Töölön alueen asukkaiden, yrittäjien ja muiden autoilevien vierailijoiden arkeen.

“Parkkihalli valmistui mukavasti juuri ennen talvea, mikä oli meille autopaikkojen vuokraamisen kannalta tärkeää”, kertoo toimitusjohtaja Juha Salomäki Töölönkadun Pysäköintilaitos Oy:sta.

Töölössä autolla liikkuville on ollut aiemmin tuttua kiertää korttelia useita kertoja ja etsiä vapaata paikkaa. Hallin kolmesta kerroksesta yksi eli vajaat 300 autopaikkaa on varattu lyhytaikaiseen pysäköintiin, loput vuokrataan vuosisopimuksilla. Salomäen mukaan uusi pysäköintihalli mahdollistaa monia asioita. Aiemmin pysäköintipaikkoina käytetyt sisäpihat voidaan muuttaa viihtyisiksi piha-alueiksi, ja isojen tapahtumien järjestäminen helpottuu alueen hotelleissa, Töölön kisahallissa, Oopperassa ja Olympiastadionilla.

Projektinhallinnalla, yhteistyöllä sekä työmaaviestinnällä tärkeä rooli

Siihen, että P-Töölö valmistui kahdeksan kuukautta arvioitua aiemmin, vaikuttivat paitsi työn sujuva eteneminen ilman ongelmia, myös onnistunut projektinhallinta sekä saumaton yhteistyö kaikkien osapuolten kesken.

“Työmaalla tehtiin työsuunnittelun ja riskinhallinnan toimenpiteitä, joiden avulla saimme kurottua aikataulun”, kertoo projektipäällikkö Oleg Sarantsin YIT Rakennukselta.

Hankkeen toteutukseen sovellettiin lean-periaatteita sekä yhteistoiminnallisia työmenetelmiä, kuten Last Planneria, jota käytettiin suunnittelunohjauksessa ja työmaan tuotannonohjauksessa.

“Sen ansiosta, että kokonaisuuden hallinta ja suunnittelunohjaus olivat YIT:n käsissä, pystyimme ennakoimaan tuotantoa ja tekemään jatkuvasti suunnitteluratkaisuja, jotka tukivat aikataulutavoitetta”, Sarantsin lisää.

Rakentamisen aikana myös työmaaviestintä nousi tärkeään rooliin. Työmaan lähiympäristössä asuvien ja työskentelevien tiedontarpeet haluttiin huomioida mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi porauksien aloittamisessa pyrittiin huomioimaan hotellien toiveet ja räjäytyksiä pyrittiin välttämään päiväkotien päiväuniaikaan. Räjäytyksistä pystyi myös tilaamaan tekstiviesti-ilmoituksen 30 minuuttia ennen räjähdystä.

“Näin jälkikäteen ajateltuna työmaaviestinnän onnistuminen oli tärkeä osa-alue, koska sen avulla saimme työrauhan tuotannolle ja myös ympäristö oli tietoinen siitä, mitä hankkeessa tapahtuu”, Sarantsin kertoo.

Työmaaviestintä vähentää harmia ja kustannuksia

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi