Vilnaan nousi 10-metrinen Suomi-patsas

Torstaina 21.5.2015 Vilnan Viršuliškių-kadulla paljastettiin 10 metriä korkea jättiläinen, joka kohottaa käsillään pilveä. Patsaan nimi on Suomis, ja sen on suunnitellut liettualainen kuvanveistäjä Tadas Gutauskas.

Veistoksen paljastustilaisuuteen osallistuivat muiden muassa presidentit Tarja Halonen ja Dalia Grybauskaité sekä Vilnan pormestari Remigijus Šimašius ja Suomen Liettuan-suurlähettiläs Harri Mäki-Reinikka. Patsashanke sai alkunsa Liettuassa toimivien suomalaisyritysten aloitteesta. Patsas pystytettiin Suomen ja Liettuan välisten hyvien poliittisten, kaupallisten ja kulttuurisuhteiden kunniaksi.

Sinivalkoinen patsas seisoo aukiolla, jota reunustavat YIT:n rakentama Liettuan ensimmäinen A-energialuokan toimistokeskus "Grand Office” sekä supermarket Prisma. Patsas ilahduttaa myös autoilijoita Vilnan ohikulkutiellä.

Veistos on tehty paksusta galvanoidusta teräksestä ja se on suunniteltu sopimaan suomalaistyylisten rakennusten ympäristöön. Kuvanveistäjä Tadas Gutauskasin mukaan patsas symbolisoi ihmisen kykyä kurottaa kohti unelmia.

”Taiteen ja liiketoiminnan yhteistyö voi edistää tärkeitä aineettomia ja henkisiä arvoja ympäri maailmaa”, Gutauskas sanoo.

Patsashanketta sponsoroivat useat suomalaiset ja liettualaiset yritykset, kuten Cramo, Fortum, Finfoam, Sorainen ja YIT.

”Kestävä taide on aina ollut innoituksen lähde ihmisille, jotka haluavat luoda jotakin uutta”, sanoo YITKaustan toimitusjohtaja KęstutisVanagas. YIT Kausta on toiminut Liettuassa viisikymmentä vuotta ja on Liettuan kolmen suurimman rakennusyhtiön joukossa.

Avainsanat: