YIMBYcon tuo urbaanit vaikuttajat ja päättäjät yhteen

YIT OYJ Uutinen 11.8.2017 klo 11.00

YIT on mukana Helsingissä järjestettävässä, kaikille avoimessa kaupunkikehittämiseen keskittyvässä tapahtumassa.

YIMBY (Yes In My Backyard), on kansainvälinen liike, joka pyrkii ratkaisemaan globaaleja kaupungistumisen ongelmia ja luomaan kestävää kaupunkirakennetta. Tänä vuonna toista kertaa järjestettävän YIMBYcon-tapahtuman teema on asuntopula kaupungeissa.

”YIMBY-liike pyrkii olemaan positiivinen liike, joka ottaa globaalit haasteet tosissaan ja pyrkii ratkomaan niitä”, sanoo YIMBYcon-tapahtuman perustaja Mikko Särelä.

Särelä kuvailee urbaania vaikuttamista tavaksi ratkaista globaalia kaupungistumisen ongelmaa. Suurkaupunkien räjähdysmäinen kasvu aiheuttaa painetta kaupunkisuunnittelulle, asuntojen, liiketilojen ja liikkumisen suhteen.

”Juuri näitä haasteita varten YIMBY-liike on perustettu. Omalla kohdallani kiinnostus syttyi San Diegossa, jossa ongelmat olivat suurempia kuin Helsingissä, enkä halunnut saman toistuvan täällä. Suomessa kohtasin usein hyvän kaupungin kehittämiselle ihmeellisen vastalauseen, jonka mukaan enemmän hyvää kaupunkia tuo liikaa väkeä kaupunkiin. Kyseessä on globaali ongelma, jonka ratkaisemiseen haluamme vaikuttaa. Haluammekin kutsua koolle urbaaneja vaikuttajia, sekä saada vertaistukea näihin ongelmiin”, Särelä kuvailee.

Urbaani vaikuttaminen käsittelee Särelän mukaan kolmea teemaa:

1. Poliittinen aktivismi, jossa pyritään osallistumaan poliittiseen päätöksentekoon.

2. Katuaktivismi, jossa pyritään ymmärtämään muun muassa katuja julkisena tilana, esimerkkinä Kallio Block Party.

3. Tila-aktivismi, jossa mietitään, miten tiloja ymmärretään kaupungissa ja millaisia käyttötarkoituksia erilaisille tiloille voidaan keksiä.

Urbaanit vaikuttajat ja päättäjät yhteen

YIMBYconin tarkoitus on tuoda urbaaneja vaikuttajia yhteen päättäjien kanssa ja ratkaisemaan ongelmia kaupungistumiseen liittyvässä murroksessa. Särelän mukaan Helsingissä on jo otettu edistysaskelia.

”Helsingin uusi yleiskaava on hyvä askel oikeaan suuntaan ja esimerkiksi YIT:n Konepajan kehittäminen on mielenkiintoinen projekti. Helsingin kaupunki on muutenkin kiinnostunut teollisuusalueiden kehittämisestä”, Särelä kertoo.

Särelä toivookin, että kaupunkirakenne voisi olla jatkossa yhdistävämpi ja että myös liikkuminen olisi kaupungissa helpompaa.

”Moottoriteiden varsien muuttaminen bulevardeiksi, olisi yksi askel tähän suuntaan”, Särelä kertoo.

Tavoitteena kaupunki, jossa on mukava olla

Myös YIMBYcon 2017 -tapahtuman tuottajan Aki Saariahon mielestä tapahtuman lähtökohta on ideoida ja luoda kaupunkiympäristöä, jossa ihmisillä olisi mukavampi olla.

”Tänä vuonna YIMBYcon-tapahtuma tuo yhteen virkamiehiä ja yrityksiä sekä urbaaneja aktivisteja. Päättäjiltä ja yritysedustajilta saamme myös tietää, mitkä asiat ovat oikeasti toteutettavissa”, Saariaho kuvailee.

Ensimmäisessä tapahtumassa mukana oli noin 50 urbaania vaikuttajaa ja tänä vuonna paikalle odotetaan noin 100–200 vaikuttajaa, päättäjää ja yritysedustajaa.

”Tapahtuma on avoin kaikille ja yksittäiselle kävijälle ilmainen. Tapahtumaan rekisteröityminen tapahtuu netissä. Organisaatiot saavat halutessaan maksaa osallistumisestaan”, Saariaho kertoo.

Mitä muuta kuin asuntoja?

Tänä vuonna organisaatioilla on mahdollisuus tuoda oma haasteensa selvitettäväksi YIMBYconiin. Myös YIT aikoo tuoda oman haasteensa pöytään. YIT:n Asumisen palvelut -kehitysohjelman vetäjän Pekka Helinin mielestä YIT:n näkökulmasta osallistuminen on tärkeää.

”YIMBYconin osallistujille annetaan kehittämisen haaste ja näin saamme erilaisia ideoita. Haasteen aihe on ”Muut kuin  asumisen tilat kaupunkiympäristössä”. Tarkoitus on pohtia, millaisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia näille tiloille voitaisiin kehittää”, Helin kuvailee.

Helinin mukaan tapahtumasta voidaan saada myös uutta liiketoimintaa tukevia ajatuksia.

”Pyrimme hyödyntämään erilaisia ideointisessioita ja tapahtumia, jossa on paljon viisaita päitä yhdessä. Näin voidaan jopa  luoda uutta liiketoimintaa. Mukana on paljon erilaisia toimijoita, ja haluamme olla mukana viemässä asioita yhdessä eteenpäin. Uusissa aluekohteissa olemme aiemminkin pyrkineet keskustelemaan mahdollisten uusien asukkaiden kanssa ja nyt YIMBYconissa saamme lisää erilaisia näkökulmia”, Helin kertoo.

Myös Helinin mukaan Vallilan Konepaja-hanke on projekti, joka osuu hyvin YIMBYconin teemaan.

”Konepaja on hyvä esimerkkikohde, joka on valmistumassa. Siellä on pitkälle toista tuhatta asuntoa ja paljon mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Tarjoamme tapahtuman aikana myös mahdollisuuden käydä tutustumassa paikan päällä Konepajan alueeseen, joka on ihan Setlementti-taloon vieressä”, Helin kuvailee.

”Odotamme tapahtumalta paljon ideoita, jotka voimme laittaa mietintään tai viedä suunnittelupöytään. Mielenkiintoista on kuulla millaisia tiloja tulisi asuntojen lisäksi rakentaa ja millaisia palveluita niihin voidaan tehdä. Tarkoituksena on saada konkreettisiin haasteisiin, konkreettisia ideoita”, Helin kertoo toiveistaan.

YIMBYcon-tapahtuma järjestetään 18.–19.8. Tapahtuman puhujat ja lisätietoa löydät osoitteesta: www.yimbycon.com

Pekka Helin
, johtaja, Asumisen palvelut -kehitysohjelma, puh. 040 588 8135, pekka.helin@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi