YIT aloittaa työt Helsingin keskustakirjaston työmaalla

YIT OYJ Lehdistötiedote 18.11.2016 klo 09:00

YIT on päässyt aloittamaan projektinjohtourakkansa keskustakirjaston työmaalla tänään perjantaina 18. marraskuuta.

Maanrakennus- ja kellarin betonirakennetöistä vastannut Maanrakennusliike E.M. Pekkinen on luovuttanut työmaan YIT:lle, joka jatkaa rakennustöitä maanpäällisten osien parissa.

Helsingin päärautatieaseman läheisyyteen on rakenteilla uuden ajan kirjasto, kaupunkilaisten kohtaamispaikka, julkinen tila ja energiatehokas rakennus, joka täydentää Töölönlahden kulttuurikeskittymän.

YIT aloittaa urakkansa rakennuksen rungon betonirakenteiden paikallavalutöillä ja teräsrakenteiden kokoamisella. Teräsrunkorakenteita on yhteensä yli kaksi miljoonaa kiloa, joista huomattavimmat ovat kaksi talon pituussuuntaan tulevaa, noin 100 metriä pitkää teräskotelokaarta. Teräskaarien väliaikaiset tukirakenteet pystytetään vuoden vaihteessa ja pysyvät kaarirakenteet vuoden 2017 alussa. Rakenneratkaisu mahdollistaa kirjaston suuren ja avoimen sisätilan, jonka ansiosta kirjaston aulaan ei tarvita pilareita.

Keskustakirjasto on uudentyyppisine rakenneratkaisuineen monipuolinen hanke, jolla on korkeat energia- ja materiaalitehokkuustavoitteet.

”Olemme innoissamme, kun pääsemme aloittamaan työt keskustakirjaston työmaalla. Hanke on mielenkiintoinen, mutta myös teknisesti haastava, joten se vaatii toteuttajiltaan innovatiivisuutta ja asiantuntevaa otetta työtehtävissään”, hankkeen projektipäällikkö Jorma Kontturi kertoo.

Keskustakirjasto on Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden merkkihanke ja sen laajuus on noin 17 000 bruttoneliömetriä. Pääarkkitehtina toimii Arkkitehtitoimisto ALA Oy.

Kirjasto avaa ovensa joulukuussa 2018 ja sen rakentamiskustannukset ovat 98 miljoonaa euroa.

Jorma Kontturi, projektipäällikkö, YIT Rakennus Oy, puh. 040 861 9871, jorma.kontturi@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi