YIT aloitti mittavan aluekehityshankkeen Pohjois-Pietarissa Venäjällä

YIT on käynnistänyt uuden Novo Orlovski -nimisen aluekehityshankkeen rakentamisen Venäjällä. Kohteen asuntomyynti käynnistyy alkuvuonna. Nyt käynnistetyn ensimmäisen vaiheen arvo on vajaat 70 miljoonaa euroa, ja hankkeen kokonaisarvo on yli miljardi euroa.

Novo Orlovski sijaitsee Pietarin pohjoisosassa Primorskin kaupunginosassa ja se rajoittuu Novo Orlovskin keskuspuistoon. Kohteessa yhdistyvät laadukas asuminen puhtaassa ympäristössä monipuolisten palvelujen ja erinomaisten liikenneyhteyksien tuntumassa. Novo Orlovskin 46 hehtaarin suuruiselle tontille rakennetaan 7-25-kerroksisia taloja, joihin on suunniteltu vajaat 10 000 asuntoa. Lisäksi alueelle on suunniteltu pysäköintihalleja, liike- ja toimitiloja, viisi päiväkotia, kaksi koulua, suuri valintamyymälä, apteekkeja sekä urheilu- ja vapaa-ajankeskus.

Kohteen arkkitehtonisen ja aluesuunnitelman on laatinut espanjalainen arkkitehtitoimisto Taller de Arquitectura. Novo Orlovskin ensimmäinen vaihe käsittää kaksi comfort-luokan 25-kerroksista taloa yhteispinta-alaltaan noin 25 500 neliötä. Taloihin on suunniteltu lähes 450 asuntoa, joissa on 1-3 huonetta. Lisäksi rakennetaan 5-kerroksinen pysäköintirakennus yli 300 autolle. Ensimmäisen vaiheen on arvioitu valmistuvan vuoden 2016 loppuun mennessä.

”Novo Orlovski -kohteen rakentaminen on uusi merkittävä vaihe YIT:n Pietarin-liiketoiminnassa sekä Venäjällä kaiken kaikkiaan. Kyseessä on mittava aluekehityshanke, joka tarjoaa tuleville asukkaille vetovoimaisen ja laadukkaan asuinympäristön luonnonläheisessä ympäristössä. Alueen palvelutarjonta tulee olemaan kattava ja erinomaiset kulkuyhteydet takaavat omalta osaltaan asumismukavuuden. Alueen houkuttelevuutta lisää sen yhdenmukainen arkkitehtoninen toteutus, jonka on suunnitellut yksi Euroopan johtavista arkkitehdeista, Ricardo Bofill, kertoo Mihail Vozijanov, YIT St. Petersburgin pääjohtaja.

Havainnekuvia Novo Orlovskin aluehankkeesta:

Lisätietoja:

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, sanna.kaje@yit.fi, +358 50 390 6750

Jukka-Pekka Uuskoski, Vice President, Business Development, Pietari, YIT Rakennus Oy, jukka-pekka.uuskoski@yit.ru, +7921 766 6029

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2012 liikevaihtomme oli noin 2 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi.