YIT ja Porin kaupunki yhteistyöhön Riihikedon alueen kehittämisessä

LEHDISTÖTIEDOTE           9.12.2008 klo 15:00

YIT ja Porin kaupunki yhteistyöhön Riihikedon alueen kehittämisessä

Porin kaupunki ja YIT Rakennus Oy suunnittelevat Porin Riihikedon alueelle monipuolista asuinaluetta. Alustavan arvion mukaan yli 20 000 kerrosneliömetrin laajuinen asuinalue sisältää ainakin omistusasuntoja sekä uimahallin toimintoihin tukeutuvia palveluja. Alueen ensimmäisen vaiheen on arvioitu valmistuvan yhtä aikaa Porin uuden uimahallin kanssa vuonna 2011.

Porin Pasaasista vetovoimainen asuinalue

Riihikedon alueelta varataan kaupungin omistamat tontit ”Porin Pasaasi” työnimellä kulkevalle hankkeelle. Pasaasista kehitetään vetovoimainen asuinalue, joka tarjoaa asuntojen lisäksi palveluja uimahallin käyttäjien tarpeisiin. Käynnissä olevan uuden uimahallin suunnitelmissa tullaan varautumaan yhteyssillan rakentamiseen uimahallista Pasaasiin, joka mahdollistaa ihmisten ja palvelujen helpon liikkumisen kortteleiden välillä. Toiminnallisen konseptin suunnittelu sekä alueen toteutus tehdään Porin kaupungin ja YIT:n yhteistyönä. Suunnittelussa erityishuomio tullaan kohdentamaan senioriasumisen mahdollistamiseen.

”Alueelle muodostuu uuden ajan palveleva asuinympäristö, joka laajentaa keskustan kaupunkitilaa. Kehitettävän alueen laajuus mahdollistaa suunnittelun kokonaisuutena, jolloin voidaan toteuttaa erilaisia asumismuotoja, joustavaa toimitilaa palvelujen tarjoajille. Alueen rakentamisessa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota palvelujen saatavuuteen, esteettömään liikkumiseen, ympäristön viihtyvyyteen sekä pysäköinnin järjestämiseen”, toteaa aluepäällikkö Sami Nyroos YIT Rakennuksen Porin yksiköstä.

”Kehitteillä oleva konsepti on ainutlaatuinen avaus ja tuo lisäarvoa sekä uimahallin käyttäjille että korttelin asukkaille. Jatkossa on mahdollista, että Pasaasin kortteliin sijoittuvat palvelut saavat asiakaskuntaa uimahallin käyttäjistä ja toisaalta korttelin asukkaat voivat hyödyntää esimerkiksi uimahalliin suunnitellun kahvila-ravintolan palveluja, vaikkapa kotiin kuljetettuina”, kertoo yksikönjohtaja Arto Pohjonen YIT Rakennuksen hankekehityksestä.

YIT tekee yhteistyötä useiden kaupunkien kanssa julkisen palvelutarjonnan kehittämiseksi. Kaupunkien kaupallisen ja matkailullisen vetovoiman sekä monipuolisen asuntotarjonnan kehittämiseksi on käynnissä ja suunnitteilla hankkeita mm. Seinäjoella, Ikaalisissa, Siilinjärvellä, Riihimäellä, Hyvinkäällä, Rovaniemellä, Kemissä ja Kotkassa.

Lisätietoja: aluepäällikkö Sami Nyroos, YIT Rakennus Oy, Satakunta, puh. 040 711 0336 yksikönjohtaja Arto Pohjonen, YIT Rakennus Oy, Helsinki, puh. 040 840 2560

Veikko Myllyperkiö Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, ammattilehdet, www.yit.fi