• YIT Oyj/

YIT jatkaa voittoputkea – jälleen rakennusalan ihannetyönantaja opiskelijatutkimuksessa

YIT OYJ Lehdistötiedote 21.4.2017 klo 08.30

Tekniikan opiskelijat valitsivat YIT:n jälleen rakennusalan ihannetyönantajaksi Universumin Opiskelijatutkimuksessa. YIT on hallinnut ykköspaikkaa lähes koko 2010-luvun. Tänäkin vuonna YIT tarjoaa 700 nuorelle harjoittelu- tai kesätyöpaikan haastavien tehtävien parissa ja innostuneessa porukassa. Kiinnostus näkyy muun muassa hakijamäärän yli 30 % kasvuna.

Suunnitelmallinen panostus oppilaitosyhteistyöhön ja kesäharjoitteluiden onnistuneeseen läpivientiin on ollut YIT:llä erittäin tärkeässä roolissa jo vuosia. Rakennusalan opinnoissa harjoittelukokemus on kullanarvoista, kun opinnoissa saatua teoriaa pääsee viemään käytäntöön. Syksyllä koulun penkille palatessa on helpompi ymmärtää teoriaa, kun rinnalla on omakohtaista käytännön kokemusta. Kun tähän lisätään vielä yhdessä tekemisen asenne ja mielekkäät työtehtävät, ovat kesäharjoittelut antoisa kokemus sekä nuorille että työyhteisölle.

"Varmasti se näkyy, että panostamme todella paljon harjoittelijoihin. Kiinnostus on ollut tänä vuonna erityisen kovaa ja hakijamäärämme kasvoi yli 30%. Erityisen mukavaa on myös se, että harjoittelijoita on entistä monipuolisemmilla taustoilla ja pystymme tarjoamaan heille hyvin jatkopaikkoja. Viime vuoden harjoittelijoista noin 100 opiskelijaa sai vakituisen työpaikan", kertoo henkilöstöjohtaja Pii Raulo.

Yli 50 kesäharjoittelijaa kerää oppia Triplan työmaalla

Suurin rakennushankkeemme, valtamerilaivan kokoinen Tripla Helsingin Pasilassa työllistää opiskelijoita kokonsa mukaisesti. Viime kesästä harjoittelijamäärä pystytään vielä tuplaamaan. Kun yhdelle työmaalle ilmestyy kerralla reilut 50 kesäharjoittelijaa, täytyy perehdytys ja turvallisuus olla mietitty loppuun asti ja opiskelijoiden vastuut selvillä ja suunnitelmissa.

”Harjoittelijat ovat meille pidempiaikainen sijoitus. Useita vuosia kestävässä hankkeessa opiskelija saa osoittaa kykynsä ja intonsa sekä kerätä samalla laajasti oppia megaluokan rakennushankkeen toteutuksesta. Hyvin hoidettu harjoittelu avaa meillä oppimispolkuja haalariharjoittelusta aina vaativiin työnjohtotehtäviin sekä tuotantoa tukeviin tiimeihin, kuten työturvallisuuteen, hankintaan, laatuun ja vuokraukseen”, kertoo Mikko Moilanen, Triplan harjoittelijoista vastaava kehityspäällikkö.

Rakennusalaa Metropolian ammattikorkeakoulussa 3. vuotta opiskeleva Markus Knuutila on yksi Triplan tulevista työnjohtoharjoittelijoista. Työtä Triplassa hänellä on tosin jo takana vuoden ajalta. Ura YIT:llä alkoi viime vuonna harjoittelujaksosta ja työt jatkuivat talven ajan opintojen ohessa.

”Parasta työssäni on ollut työnjohtoporukkamme tiimihenki. Osa-aikaisenakin tunnen kuuluvani joukkoon ja saan apua aina kun sitä tarvitsen. Innostus työssä pysyy yllä, kun yksikään päivä ei ole samanlainen. Tulevalta kesältä odotan erityisesti sitä, että saan kokonaisvaltaisen käsityksen ja hallinnan työstä, kertoo Knuutila.

Markus pääsi viime vuonna mukaan myös yhteistyössä Metropolian kanssa järjestettävään YIT Opintoihin. Se on viiden opintopisteen arvoinen opintokokonaisuus, jossa syvennetään rakennusalan osaamista oikeilla YIT:n työmaiden materiaaleilla ja kokemuksilla lähiopetuksen, työmaavierailuiden ja itsenäisen opiskelun keinoin.

Sen lisäksi, että Triplan työmaalta löytyy kaikkien rakentamisen lajien ammattilaisia ja tietotaitoa jaettavaksi jokaiselle harjoittelijalle, on harjoittelijoiden suuri määrä myös oivallinen mahdollisuus opiskelijoille verkostoitua ja oppia toistensa kokemuksista.

”Aikaisempien kesien harjoittelijat auttavat työnjohtoa uudempien tulokkaiden perehdyttämisessä ja ohjaamisessa. Heillä on vielä tuoreessa muistissaan, mitä tukea ja tietoa tarvitaan, jotta työt pääsevät turvallisesti ja hyvin käyntiin. Triplaa parempaa näköalapaikkaa ja ponnahduslautaa tulevaisuuteen saa etsiä”, summaa Mikko Moilanen asian.

Kokemus ratkaisee ja palaute parantaa

Palaute on tärkeä tapa parantaa toimintaa. Siksi YIT:llä palkataan joka kesä myös yksi harjoittelija varsinaiselle kesätyön aitiopaikalle, tehtävänään kerätä palautetta kesätyöntekijöiltämme kasvotusten haastattelemalla, puhelimitse ja sähköisen kyselylomakkeen avulla. Palautteen pohjalta saamme yksityiskohtaista tietoa siitä, miten parantaa taas seuraavan vuoden harjoittelijakokemuksia ja varmistaa, että opiskelijat kokevat YIT:n tulevaisuudessakin ihanteellisena työnantajana. Viime vuoden harjoittelijapalautteessamme 99% vastanneista haluaisi työskennellä YIT:llä jatkossakin ja 98% koki saaneensa osaamistaan vastaavia työtehtäviä.

Lisätiedot:

Pii Raulo, henkilöstöjohtaja, YIT, puh. 040 5723568, pii.raulo@yit.fi

Mikko Moilanen, kehityspäällikkö, YIT Tripla, puh. 040 830 7369, mikko.moilanen@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi

Avainsanat: