YIT käynnistää asuntotuotannon Moskovan

YIT käynnistää asuntotuotannon Moskovan ympäristössä

YIT käynnistää asuntorakentamisen Moskovan ympäristössä.
Asuntotuotannon aloittaminen Moskovan alueella on YIT:n strategian mukaista ja tarjoaa yhtiölle merkittävät markkinat. Rakentaminen aloitetaan välittömästi ja ensi vuoden aikana YIT aloittaa alueella arviolta 1400 asunnon rakentamisen. Pietariin YIT on rakentanut asuntoja jo muutaman vuoden ajan. Vuonna 2004 YIT rakentaa Venäjälle noin 3000 asuntoa. Seuraavina vuosina aloitusmäärät ovat jo suurempia kuin Suomessa.

Asuntourakointia varten YIT Rakennus Oy perustaa Moskovan paikallisen asuntourakoitsijan ZAO Zhilishsnaja Assosiatsija Ramenjen kanssa YIT-enemmistöisen yhteisyrityksen, jonka nimeksi tulee ZAO YIT Ramenje. Yritys kehittää paikallisiin olosuhteisiin sopivan asuntobrandin, joka käsittää asuntojen suunnittelun, rakentamisen, laatuasiat, myynnin ja rahoituksen. Perustetun yrityksen tarkoituksena on tuottaa asuntoja suuria määriä.

Moskovan alueen asuntorakentaminen tarjoaa YIT:lle merkittäviä mahdollisuuksia. Moskovan ympäristökaupungeissa asuu 6,5 miljoonaa ihmistä ja siellä rakennetaan vuosittain noin 30 000 asuntoa eli yhtä paljon kuin Suomessa. Asuntomarkkinoiden vuotuiseksi kasvuksi on arvioitu kolme prosenttia. Moskovassa asuu yli 8,5 miljoonaa ihmistä. Vuonna 2002 siellä rakennettiin noin 80 000 asuntoa.

Yhteisyritys ZAO YIT Ramenjen venäläinen osapuoli, ZAO Zhilishsnaja Assosiatsija Ramenje, on rakentanut asuntoja Moskovan alueella kymmenen vuoden ajan ja on tällä hetkellä alueen suurimpia asuntorakentajia. Yhtiö siirtää asuntotuotantonsa uuteen yhtiöön. ZAO YIT Ramenjen markkinaosuus on aluksi noin 1,6 % ja vuonna 2006 sen ennustetaan ylittävän 5 prosenttia.

YIT:n pietarilainen tytäryritys ZAO YIT Lentek on rakentanut perustajaurakointina Pietariin asuntoja parin vuoden ajan.
Parhaillaan on valmistumassa 600 asuntoa. Vuonna 2004 ZAO YIT Lentek alkaa rakentaa neljän talon asuntoryhmää, johon tulee yhteensä 1318 asuntoa. YIT:llä on asuntotuotantoa myös Virossa ja Liettuassa. Suomessa YIT Rakennus Oy on maan suurin asuntorakentaja.

Lisätietoja: Kansainvälisen toiminnan johtaja Mikko Rekola, YIT Rakennus Oy, puh. 020 433 2127, mikko.rekola@yit.fi

YIT-YHTYMÄ OYJ

Veikko Myllyperkiö Viestintäjohtaja