YIT LAAJENTAA RAKENTAMISPALVELUITAAN SLOVAKIAAN YRITYSKAUPALLA

SIJOITTAJAUUTINEN          13.8.2010 KLO 10.00
 YIT LAAJENTAA RAKENTAMISPALVELUITAAN SLOVAKIAAN YRITYSKAUPALLA

YIT on sopinut slovakialaisen rakennusliikkeen, Reding as:n, ostamisesta. YIT ostaa 70 prosenttia yhtiön osakekannasta yhtiön perustajalta Ladislav Versovskyltä ja hänen lapsiltaan. Versovsky jatkaa yhtiön toimitusjohtajana ja osakkaana 30 prosentin osuudella. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Reding on asunto- ja toimitilarakentamiseen keskittynyt rakennusliike. Yhtiön liikeideoihin kuuluu sekä urakointi että omaperusteinen asuntuotanto ja kiinteistökehitys. Yhtiöllä on hyvä markkina-asema Bratislavassa ja sen ympäristössä. Yrityksen liikevaihto on noin 30 milj. euroa ja henkilöstömäärä 180. Perheyhtiö on perustettu vuonna 1997.

Yrityskauppa on osa YIT:n strategiaa laajentaa rakentamispalvelujaan keskiseen Itä-Eurooppaan. Vuonna 2008 YIT laajensi toimintaansa Tshekkiin. Yrityskaupan myötä YIT:n toiminta laajenee uutena toimintamaana Slovakiaan.

- Slovakia ja sen pääkaupunki Bratislava on kehittyvä markkina-alue, jossa näemme selvän tarpeen parantaa asumisväljyyttä ja laatutasoa pitkällä aikajänteellä. Finanssikriisin jälkeen rakentamisen suhdannekehitys näyttää tasaantuneen ja odotamme BKT:n ja rakentamisen markkinan kasvavan tulevina vuosina keskimäärin muuta EU:ta enemmän, sanoo YIT:n Kansainväliset rakentamispalvelut -toimialan johtaja Kari Kauniskangas.

- Yrityskaupan myötä saamme hyvän jalansijan uudelle markkina-alueelle.
Redingillä on osaava henkilöstö ja johto sekä hyvä maine markkinoilla. Yhtiöllä on käynnissä useita rakennushankkeita ja tonttivarantoa omaperusteisen rakentamistoiminnan kasvattamiseen Slovakiassa, kertoo keskisen Itä-Euroopan ja Baltian maiden rakentamispalvelujen johtaja Jouni Forsman YIT:stä.

- YIT tarjoaa yhtiölle ja sen henkilöstölle hyvät mahdollisuudet kehittää toimintaa ja palvella asiakkaita monipuolisesti. Voimme laajentaa ja tehostaa liiketoimintaa yhdistämällä molempien yhtiöiden osaamisen hyödyntämällä erityisesti Redingin paikallistuntemusta sekä YIT:n kansainvälistä kokemusta ja taloudellisia voimavaroja. Yhtiöllä on aiempaa paremmat mahdollisuudet panostaa omaperustaiseen asuntotuotantoon ja kiinteistökehitykseen, sanoo Redingin toimitusjohtaja Ladislav Versovsky.

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Lisätietoja antavat: Kari Kauniskangas, Kansainväliset rakentamispalvelut -toimialan johtaja, puh. 040 519 0198, kari.kauniskangas@yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on 23 500.
YIT on Suomen suurin rakennusliike. YIT on johtava ulkomainen asuntorakentaja Venäjällä ja merkittävä rakentaja kaikissa Baltian maissa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja: www.yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 yhdistetty vuotuinen liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi