YIT laskee tulosohjeistustaan vuoden 2013 liikevaihdon ja liikevoiton osalta

PÖRSSITIEDOTE                                                      11.9.2013 KLO 15.00

YIT LASKEE TULOSOHJEISTUSTAAN VUODEN 2013 LIIKEVAIHDON JA LIIKEVOITON OSALTA

YIT Oyj laskee tulosohjeistustaan vuoden 2013 liikevaihdon ja liikevoiton osalta. YIT arvioi nyt, että vuonna 2013 konsernin toimialaraportoinnin mukainen liikevaihto ja liikevoitto alenevat vuoden 2012 tasolta ilman kertaluonteisia eriä. 4.6.2013 antamassaan tulosohjeistuksessa YIT arvioi, että vuonna 2013 konsernin jatkuvien toimintojen toimialaraportoinnin mukainen liikevaihto ja liikevoitto säilyvät vuoden 2012 tasolla ilman kertaluonteisia eriä.

AIEMPI TULOSOHJEISTUS: liikevaihto ja liikevoitto säilyvät viime vuoden tasolla ilman kertaluonteisia eriä

UUSI TULOSOHJEISTUS: liikevaihto ja liikevoitto alenevat viime vuoden tasolta ilman kertaluonteisia eriä

Makrotalouden epävarmuus on kesän aikana heijastunut YIT:n ja sen asiakkaiden toimintaan ja päätöksentekoon. Suomessa kerrostaloasuntojen myynti on noussut alkusyksyllä normaalille tasolle, mutta pien- ja rivitaloasuntojen myynti on pysynyt YIT:n tarjontaan nähden alhaisella tasolla. Tämän johdosta Suomen asuntomyyntiennustetta loppuvuoden osalta on alennettu.

Venäjällä asuntokauppa on jatkunut YIT:n kaikissa yksiköissä varsin vilkkaana, mutta varovaisemmiksi muuttuneet talousennusteet sekä muutamissa YIT:n toimintakaupungeissa lisääntynyt asuntotarjonta eivät ole mahdollistaneet asuntojen hintojen korotuksia tavoitteiden mukaisesti. Asuntohintojen odotetaan säilyvän vakaina kaikilla YIT:n markkinoilla loppuvuoden aikana.

YIT on onnistuneesti toteuttanut keväällä vahvistettua strategiaa kesän ja alkusyksyn aikana. YIT:n valinta Helsingin Keski-Pasilan kehittäjäksi ja yhteensä noin miljardin euron hankkeet antavat merkittävän liiketoimintavolyymin Suomessa alkaen vuodesta 2015. Pietarissa, Venäjällä myönteinen edistyminen sekä Smolniy- että Novo Orlovski –hankkeiden kaavoituksessa mahdollistavat näiden monivuotisten, lähes 1,5 miljardin euron arvoisten hankkeiden rakentamisen käynnistämisen vielä tämän syksyn ja talven aikana. YIT:n tavoitteena on käynnistää myös ensimmäisen asuntokohteen rakentaminen Tjumenissa, Venäjällä syksyllä suunnitelman mukaisesti. Suomen asuntorakentamisessa YIT panostaa kuluttajamyynnin ohella sijoittajamyyntiin. Pääomien vapauttamista hitaasti kiertävistä omaisuuseristä jatketaan.

Kasvanut epävarmuus yleisestä makrotaloudellisesta kehityksestä vaikuttaa edelleen YIT:n liiketoimintaan ja sen asiakkaisiin.

Kari Kauniskangas

Lisätietoja antavat:

Timo Lehtinen, talousjohtaja, YIT Oyj, puh. 045 670 0626, timo.lehtinen@yit.fi

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä, joka luo vetovoimaisempaa ja kestävämpää kaupunkiympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. YIT rakentaa asuntoja, toimitiloja ja infrastruktuuria, kehittää kokonaisia alueita sekä tarjoaa kuluttajille asumisen ratkaisuja. YIT:llä on yli 100 vuoden kokemus ja vahva markkina-asema: Suomessa se on suurin asuntojen rakentaja ja Venäjällä merkittävin ulkomainen asuntorakentaja. Suomessa YIT on myös yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista. Yhtiö työllistää yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2012 yhtiön liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi