YIT:lle uusi tontti yli 5 000 asunnolle Jekaterinburgin satelliittikaupungista Venäjällä

YIT:n venäläinen tytäryhtiö, YIT Uralstroi, on hankkinut 76 hehtaarin tontin Jekaterinburgin kaupunkiin rajoittuvasta satelliittikaupunki Verhnaja Pyshmasta. Tontille on tarkoitus toteuttaa strategian mukainen aluekehityshanke, johon on suunniteltu yhteensä yli 5 000 asuntoa. Alueelle rakennetaan pääosin 3-kerroksisia pienkerrostaloja, joiden asuinpinta-ala käsittää yhteensä noin 270 000 neliömetriä. Lisäksi tontille rakennetaan tilat koululle ja kolmelle päiväkodille sekä ulkoiluun ja vapaa-ajanviettoon tarkoitetut alueet.

Alueelta on erinomaiset liikenneyhteydet Jekaterinburgiin mm. lähellä sijaitsevan Jekaterinburgin kehätien ansiosta. Hankitun tontin ympäristö Verhnaja Pyshmassa on voimakkaasti kehittyvää aluetta, johon on suunnitteilla huomattava määrä erilaisia kaupallisia palveluita. YIT keskittyy alueellaan kuitenkin asuntorakentamiseen.

YIT maksaa tontin useassa erässä, ja alueen rakentamisen arvioidaan käynnistyvän 2015 käynnissä olevan asemakaavoituksen valmistuttua. Kaiken kaikkiaan projektin kesto tulee olemaan noin 10‒15 vuotta.

- Nykyaikainen pienkerrostalorakentaminen on sekä YIT Uralstroille että koko paikalliselle asuntomarkkinalle uusi konsepti, jolla on asiakaskartoitusten perusteella kovaa kysyntää jo lähtötilanteessa.  Hanke tukee YIT:n strategista tavoitetta laajentaa tarjontaportfoliota toimintakaupungeissa. Olemme varmoja, että asiakkaamme arvostavat asumista pientaloympäristössä lähellä palveluja ja luontoa, kertoo YIT Uralstroin pääjohtaja Roman Gibov.

Lisätietoja:

Teemu Helppolainen, Venäjä-liiketoiminta-alueen johtaja, YIT Rakennus Oy, puh. +7 915 316 8216, teemu.helppolainen@yit.ru

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. +358 50 390 6750, sanna.kaje@yit.fi

Avainsanat: