• YIT Oyj/

YIT myi kolme hoivakiinteistöä Trevian Asset Managementin hallinnoimalle Trevian Care I -rahastolle

YIT on allekirjoittanut kauppasopimuksen Trevian Care I -rahaston kanssa kolmesta hoivakiinteistöstä Espoossa, Vantaalla ja Keravalla. Vantaan ja Keravan kohteet ovat rakenteilla ja Espoon hanke on tarkoitus käynnistää vielä tämän vuoden aikana. Kaikki myydyt kiinteistöt ovat uudisrakennuksia ja kunkin toiminnasta tulee vastaamaan sosiaali- ja hoivapalveluihin erikoistunut yritys.

Ensimmäinen palvelutalo valmistuu Keravalle kuluvan vuoden joulukuussa. Keravan Kuntoutuskodissa on valmistuessaan 36 ryhmäkotiasuntoa mielenterveyskuntoutujille ja se on suuruudeltaan 1 700 neliötä. Vuokralaisena toimii kuntoutus-, hoiva- ja asumispalveluja tuottava Mikeva Oy. Helmikuussa 2014 Vantaan Kolohongankujalle valmistuu 1 500 neliön palvelutalo, joka sisältää 38 vanhuksille tarkoitettua hoivapaikkaa. Vuokralaisena toimii Uudenmaan Seniorikodit Oy. Kolmas kohde sijaitsee Espoon Laaksolahdessa päävuokralaisenaan Mainio Vire Oy. 1 500 neliön palvelutalo sisältää 40 ikäihmisten käyttöön suunniteltua hoivapaikkaa ja se valmistuu alustavasti syksyllä 2014.

”Olemme erittäin tyytyväisiä Trevian Care I -rahaston uusiin hankintoihin. Hankittavat kiinteistöt noudattavat hyvin rahaston sijoitusstrategiaa, sillä kohteet ovat vuokrattu pitkäaikaisilla vuokrasopimuksilla ja sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, jossa on kasvava kysyntä hoivapalveluille sekä laadukkaille hoivakiinteistöille”, kertoo Portfolio Manager Maria Söderman Trevian Asset Management Oy:stä.

YIT:llä on laaja kokemus hoivahankkeiden toteuttamisesta pääkaupunkiseudulla. Hyrylään on valmistunut kaksi kasarmirakennuksesta peruskorjattua palveluasuntolaa ja nyt työn alla ovat nämä kolme uudiskohdetta. Tavoitteena on saada hoivahankkeita käyntiin myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella ensi vuoden alussa tai ensi keväänä.

”Hoivakiinteistöjen omistamiseen on ollut vain vähän kiinnostusta menneinä vuosina, vaikka kaikki parametrit omistajan kannalta ovat näyttäneet hyvinkin positiivisilta. Nyt tilanne vaikuttaisi olevan muuttumassa ja on hyvä, että alalle on saatu uusi ammattitaitoisesti hoivakiinteistöihin sijoittava, Trevianin kaltainen toimija ”, toteaa hankekehitysjohtaja Jarkko Koivisto YIT:ltä.

Jarkko Koivisto, hankekehitysjohtaja, Toimitilat, YIT Rakennus Oy, puh. 040 557 6829, jarkko.koivisto@yit.fi

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi

Maria Söderman, Portfolio Manager, Trevian Asset Management Oy, puh. 050 549 7490, maria.soderman@trevian.fi

Trevian Asset Management Oy on 2012 perustettu, suomalainen, avainhenkilöidensä omistama toimitiloihin keskittyvä kiinteistösijoitus- ja kiinteistövarainhoitoyhtiö, joka tuottaa asiakkaidensa tarpeiden mukaisesti optimoituja ja aktiivisesti hoidettuja kiinteistövarainhoitopalveluja ja
-rahastoja. Yrityksen palvelut on suunnattu erityisesti institutionaalisille kiinteistösijoittajille, pankeille sekä muille ammattimaisille sijoittajille. Trevianilla on hallinnoitavanaan yli 400 M€ kiinteistövarallisuus.