YIT MYY AGO AG:N OSAKKEET SEKÄ UNKARIN LIIKETOIMINNOT

PÖRSSITIEDOTE                                   30.5.2011 KLO 8.30

YIT MYY AGO AG:N OSAKKEET SEKÄ UNKARIN LIIKETOIMINNOT

YIT on sopinut kahdesta yrityskaupasta Keski-Euroopassa. YIT myy kaikki hallussaan olleet AGO AG:n osakkeet (59,25 % yhtiön koko osakekannasta) Perseus L.L.C.lle. Lisäksi YIT myy Unkarin kiinteistötekniset palvelut Imtech N.V:lle.

AGO AG:n osakkeet olivat osa syyskuun 2010 alussa voimaan tullutta Caverion-yrityskauppaa. AGO AG on Frankfurtin pörssin Entry Standard -segmentissä noteerattu saksalainen yhtiö, jonka vuotuinen liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa. Yhtiön ydinliiketoimintaa on energian tuotanto ja myynti ja se toimii Saksan lisäksi Italiassa sekä Etelä-Afrikassa. Osakkeet päätettiin myydä, koska YIT:n strategiana on keskittyä Pohjois- ja Keski-Euroopassa kiinteistöteknisiin palveluihin. AGO AG:n osakkeet on kirjattu YIT-konsernin taseessa myynnissä olevaksi omaisuuseräksi.

Unkarissa YIT myy Imtech N.V.lle kiinteistötekniset liiketoiminnot. Vuonna 2010 YIT:n kiinteistöteknisten palveluiden liikevaihto Unkarissa oli noin 10 miljoonaa euroa. YIT keskittyy kehittämään Keski-Euroopassa toimintaansa markkinoilla, joissa YIT:llä on vahvempi markkina-asema ja paremmat kasvumahdollisuudet.

Tehdyillä kaupoilla ei ole merkittävää kassavirta- tai tulosvaikutusta. Unkarin divestoinnin odotetaan toteutuvan kahden viikon sisällä. AGO AG:n osakkeiden myynti edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja sen oletetaan toteutuvan kuuden viikon kuluessa.

YIT on ostanut vuosina 2008 ja 2010 Keski-Euroopassa kaksi kansainvälistä konsernia, MCE:n ja Caverionin. Yrityskauppojen jälkeen YIT on kehittänyt hankittuja yhtiöitä vastaamaan valittua strategiaa. Tehtyjen divestointien jälkeen YIT keskittyy liiketoiminnoissaan kannattavuuden parantamiseen sekä kasvuun.

Lisätietoja:
Sakari Toikkanen, Kehitysjohtaja, YIT Oyj, 040 532 2174, sakari.toikkanen@yit.fi
Hanna-Maria Heikkinen, Sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, 040 8262172, hanna-maria.heikkinen@yit.fi

Hanna-Maria Heikkinen
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi