YIT MYY AGO AG:N OSAKKEET SEKÄ UNKARIN LIIKETOIMINNOT

PÖRSSITIEDOTE                                   30.5.2011 KLO 8.30

YIT MYY AGO AG:N OSAKKEET SEKÄ UNKARIN LIIKETOIMINNOT

YIT on sopinut kahdesta yrityskaupasta Keski-Euroopassa. YIT myy kaikki hallussaan olleet AGO AG:n osakkeet (59,25 % yhtiön koko osakekannasta) Perseus L.L.C.lle. Lisäksi YIT myy Unkarin kiinteistötekniset palvelut Imtech N.V:lle.

AGO AG:n osakkeet olivat osa syyskuun 2010 alussa voimaan tullutta Caverion-yrityskauppaa. AGO AG on Frankfurtin pörssin Entry Standard -segmentissä noteerattu saksalainen yhtiö, jonka vuotuinen liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa. Yhtiön ydinliiketoimintaa on energian tuotanto ja myynti ja se toimii Saksan lisäksi Italiassa sekä Etelä-Afrikassa. Osakkeet päätettiin myydä, koska YIT:n strategiana on keskittyä Pohjois- ja Keski-Euroopassa kiinteistöteknisiin palveluihin. AGO AG:n osakkeet on kirjattu YIT-konsernin taseessa myynnissä olevaksi omaisuuseräksi.

Unkarissa YIT myy Imtech N.V.lle kiinteistötekniset liiketoiminnot. Vuonna 2010 YIT:n kiinteistöteknisten palveluiden liikevaihto Unkarissa oli noin 10 miljoonaa euroa. YIT keskittyy kehittämään Keski-Euroopassa toimintaansa markkinoilla, joissa YIT:llä on vahvempi markkina-asema ja paremmat kasvumahdollisuudet.

Tehdyillä kaupoilla ei ole merkittävää kassavirta- tai tulosvaikutusta. Unkarin divestoinnin odotetaan toteutuvan kahden viikon sisällä. AGO AG:n osakkeiden myynti edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja sen oletetaan toteutuvan kuuden viikon kuluessa.

YIT on ostanut vuosina 2008 ja 2010 Keski-Euroopassa kaksi kansainvälistä konsernia, MCE:n ja Caverionin. Yrityskauppojen jälkeen YIT on kehittänyt hankittuja yhtiöitä vastaamaan valittua strategiaa. Tehtyjen divestointien jälkeen YIT keskittyy liiketoiminnoissaan kannattavuuden parantamiseen sekä kasvuun.

Lisätietoja:
Sakari Toikkanen, Kehitysjohtaja, YIT Oyj, 040 532 2174, sakari.toikkanen@yit.fi
Hanna-Maria Heikkinen, Sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, 040 8262172, hanna-maria.heikkinen@yit.fi

Hanna-Maria Heikkinen
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi