• YIT Oyj/

YIT myy YCE Housing I -rahastolle asuntohankkeet Prahassa, Tšekissä ja Bratislavassa, Slovakiassa

YIT OYJ Sijoittajauutinen 21.12.2017 klo 12.00

YIT myy asuntohankkeet Prahassa, Tšekissä ja Bratislavassa, Slovakiassa YCE Housing I -rahastolle. Hankkeiden arvo on noin 50 miljoonaa euroa, ja kauppa kirjataan vuoden viimeiselle neljännekselle.

Bratislavan keskustaan rakennettavat hankkeet ovat STEIN2-aluekehityshankkeen kolmas, neljäs ja viides vaihe. Kolmannen vaiheen rakentaminen käynnistyi kesällä 2017 ja se valmistuu vuoden 2018 kolmannella neljänneksellä. Neljännen ja viidennen vaiheen rakentaminen käynnistyi joulukuussa, ja ne valmistuvat keväällä 2019. Vaiheisiin valmistuu yhteensä noin 180 asuntoa.

Prahaan rakennettava hanke on nimeltään Koru Vinohradska. Hankkeen rakentaminen käynnistyi lokakuussa 2017, ja sen on tarkoitus valmistua kesällä 2019. Hankkeeseen valmistuu noin 60 asuntoa.

Noin vuoden kestäneen yhteistyön aikana YCE Housing I -rahastolle on myyty yhteensä 10 hanketta.  YCE Housing I -rahasto tukee YIT:n kasvustrategiaa CEE-maissa. Myymällä osan projekteistaan YCE Housing I -rahastolle YIT voi vapauttaa pääomaa rakennusvaiheessa olevista hankkeista uusiin varhaisemman vaiheen hankkeisiin. Rahaston odotetaan toteuttavan lähivuosina yli kymmenen hanketta ja noin tuhat asuntoa, jotka myydään ensisijaisesti yksityisille asunnonostajille YIT toimiessa välittäjänä. YIT tulouttaa rahaston voittoa omistussuhteensa mukaisella osuudella.

YCE Housing I -rahastossa sijoittajina ovat YIT (40 %), Etera (30 %) ja ryhmä suomalaisia yksityisiä sijoitusyhtiöitä. Rahaston oma pääoma on noin 37 miljoonaa euroa, ja sitä hallinnoi Vicus Capital Advisors Oy, jolla on pitkä kokemus kiinteistösijoittamisesta ja -kehittämisestä Itä-Euroopan maissa ja Venäjällä.

Lisätietoja antavat:

Hanna Jaakkola, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 040 5666 070, hanna.jaakkola@yit.fi

Tom Sandvik, Keskinen Itä-Eurooppa -liiketoimintaryhmän johtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 617 807, tom.sandvik@yit.fi

Hanna Jaakkola

Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi