• YIT Oyj/

YIT:N, DESTIAN, MERIDIAMIN JA ILMARISEN OMISTAMA TIEYHTIÖ VALTATIE 7 OY ALLEKIRJOITTI PALVELUSOPIMUKSEN LIIKENNEVIRASTON KANSSA E18 KOSKENKYLÄ-KOTKA -MOOTTORITIEN TOTEUTTAMISESTA

PÖRSSITIEDOTE                  8.12.2011 KLO 13.30

YIT:N, DESTIAN, MERIDIAMIN JA ILMARISEN OMISTAMA TIEYHTIÖ VALTATIE 7 OY ALLEKIRJOITTI PALVELUSOPIMUKSEN LIIKENNEVIRASTON KANSSA E18 KOSKENKYLÄ-KOTKA  -MOOTTORITIEN TOTEUTTAMISESTA

YIT:n, Destian, Meridiam Infrastructure Projects S.á.r.l:n ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen omistama Tieyhtiö Valtatie 7 Oy on allekirjoittanut Liikenneviraston kanssa palvelusopimuksen E18 Koskenkylä-Kotka -moottoritien toteuttamisesta. Tieosuuden rakennustyöt on aloitettu, ja niiden arvioidaan valmistuvan kokonaisuudessaan vuonna 2015. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 623 miljoonaa euroa. Projektin vaikutus YIT:n tilauskantaan on noin 190 miljoonaa euroa ja sillä on merkittävä työllistävä vaikutus YIT:lle tulevina vuosina.

Koskenkylä-Kotka-moottoritie toteutetaan elinkaarimallilla, jossa Liikennevirasto tilaa Tieyhtiö Valtatie 7 Oy:ltä tien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja rahoituksen käsittävän kokonaisuuden. Tieyhtiö Valtatie 7 on solminut rakentamista ja kunnossapitoa koskevat sopimukset YIT:n ja Destian muodostaman työyhteenliittymän kanssa. Noin 53 kilometrin pituinen tieosuus avataan liikenteelle osittain vuonna 2013 ja kokonaisuudessaan se otetaan käyttöön vuoden 2014 aikana. Tieosuuden valmistumisen jälkeen tieyhtiö vastaa tien kunnossapidosta vuoteen 2026 saakka.

Tieyhtiö Valtatie 7 Oy:n omistusrakenne on muodostettu siten, että Meridiam Infrastructure Projects S.á.r.l omistaa yhtiöstä 60 prosenttia ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 19,90 prosenttia. Sekä YIT:n että Destian omistusosuudet yhtiössä ovat 10,05 prosenttia.

Hankkeeseen osallistuvat pankit ovat Euroopan Investointipankki, Pohjoismaiden Investointipankki ja Pohjola Pankki Oyj.

Koskenkylä-Kotka -moottoritien lisäksi Liikennevirasto valitsi YIT:n ja Kesälahden Maansiirto Oy:n perustaman työyhteenliittymän, Haminan kehän, toteuttamaan E18 Haminan ohikulkutien (Vt7) ensimmäisen rakennusurakan. Rakennusurakan arvo on noin 120 miljoonaa euroa ja YIT:n osuus tästä 60 miljoonaa euroa. Tieosuuden rakentaminen aloitetaan joulukuussa 2011 ja sen on arvioitu valmistuvan kokonaisuudessaan vuoteen 2015 mennessä.

Lisätietoja antavat:

Tero Kiviniemi, Suomen rakentamispalvelut -toimialan johtaja, YIT Oyj, puh. 020 433 2017
Jaakko Kouvalainen, toimitusjohtaja, Tieyhtiö Valtatie 7 Oy, puh. 040 546 8073
Aapo Nikunen, rahoitusjohtaja, YIT Oyj, puh. 020 043 32 307

Hanna-Maria Heikkinen
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi