YIT:n ensimmäisessä Tiedonantovelvollisuuden raportoinnissa tiedot yli 10 000 työntekijästä ja lähes 1 400 urakoitsijasta Verohallintoon

LEHDISTÖTIEDOTE                 5.9.2014 klo 9.00

Verohallinnon tiedonantovelvollisuuden piiriin kuuluvien rakennusalan urakka- ja työntekijätietojen raportointi on käynnistynyt YIT:llä suunnitellusti. Heinäkuun 1. päivänä voimaan tulleen uudistuksen mukaan yrityksen velvollisuus on ilmoittaa kuukausittain urakkatiedot kaikista rakennustyötä sisältävistä hankinnoista ja pääurakoitsijana työntekijätiedot kaikista yhteisellä rakennustyömaalla työskentelevistä henkilöistä. YIT:n ensimmäinen Tiedonantovelvollisuuden raportointi piti sisällään mm. työntekijätiedot yli 10 000 henkilöstä sekä urakkatiedot lähes 1 400 toimittajalta tai urakoitsijalta.

Tiedonantovelvollisuuden raportointi on edellyttänyt muutoksia YIT:n tietojärjestelmiin sekä mittavia päivityksiä järjestelmissä jo oleviin tietoihin. Työntekijätietojen kirjaamisessa ja raportoinnissa YIT hyödyntää omaa työturvallisuuden edistämiseksi kehitettyä Työmaapassi-järjestelmäänsä, joka on ollut käytössä vuodesta 2009.

”Haluamme osaltamme edistää rakennusalan tervettä toimintaa ja olemme onnistuneesti raportoineet heinäkuun urakka- ja työntekijätiedot Verohallinnolle. Esimerkiksi työntekijätietojen osalta Työmaapassissa oli heinäkuussa yli 10 000 voimassaolevan kulkuluvan omaavaa henkilöä ja heidän henkilötunnukset ja veronumerot ovat kunnossa järjestelmässämme”, kertoo YIT:n työturvallisuuspäällikkö Ville Sivunen.

Yhteistyössä Verohallinnon kanssa pystytään seulomaan myös yksittäiset virheelliset tiedot raportoinnissa ja korjaamaan ne lähes reaaliaikaisesti.

YIT:n Työmaapassin avulla varmistetaan, että jokainen YIT:n työmaalla työskentelevä henkilö saa asianmukaisen perehdytyksen oman työmaansa vaaratekijöihin. Kaikki YIT:n omat ja aliurakoitsijoiden työntekijät perehdytetään ja työntekijätiedot kirjataan Työmaapassiin. Järjestelmässä jo olevien henkilöiden tietojen ajantasaisuus varmistetaan jokaisen perehdytyksen yhteydessä. Tällä hetkellä YIT:n Työmaapassissa on jo noin 60 000 työntekijän työntekijä- ja perehdytystiedot.

Lisätietoja:

Ville Sivunen, työturvallisuuspäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 8307229, ville.sivunen@yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli vajaa 1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi