YIT:n ensimmäisessä Tiedonantovelvollisuuden raportoinnissa tiedot yli 10 000 työntekijästä ja lähes 1 400 urakoitsijasta Verohallintoon

LEHDISTÖTIEDOTE                 5.9.2014 klo 9.00

Verohallinnon tiedonantovelvollisuuden piiriin kuuluvien rakennusalan urakka- ja työntekijätietojen raportointi on käynnistynyt YIT:llä suunnitellusti. Heinäkuun 1. päivänä voimaan tulleen uudistuksen mukaan yrityksen velvollisuus on ilmoittaa kuukausittain urakkatiedot kaikista rakennustyötä sisältävistä hankinnoista ja pääurakoitsijana työntekijätiedot kaikista yhteisellä rakennustyömaalla työskentelevistä henkilöistä. YIT:n ensimmäinen Tiedonantovelvollisuuden raportointi piti sisällään mm. työntekijätiedot yli 10 000 henkilöstä sekä urakkatiedot lähes 1 400 toimittajalta tai urakoitsijalta.

Tiedonantovelvollisuuden raportointi on edellyttänyt muutoksia YIT:n tietojärjestelmiin sekä mittavia päivityksiä järjestelmissä jo oleviin tietoihin. Työntekijätietojen kirjaamisessa ja raportoinnissa YIT hyödyntää omaa työturvallisuuden edistämiseksi kehitettyä Työmaapassi-järjestelmäänsä, joka on ollut käytössä vuodesta 2009.

”Haluamme osaltamme edistää rakennusalan tervettä toimintaa ja olemme onnistuneesti raportoineet heinäkuun urakka- ja työntekijätiedot Verohallinnolle. Esimerkiksi työntekijätietojen osalta Työmaapassissa oli heinäkuussa yli 10 000 voimassaolevan kulkuluvan omaavaa henkilöä ja heidän henkilötunnukset ja veronumerot ovat kunnossa järjestelmässämme”, kertoo YIT:n työturvallisuuspäällikkö Ville Sivunen.

Yhteistyössä Verohallinnon kanssa pystytään seulomaan myös yksittäiset virheelliset tiedot raportoinnissa ja korjaamaan ne lähes reaaliaikaisesti.

YIT:n Työmaapassin avulla varmistetaan, että jokainen YIT:n työmaalla työskentelevä henkilö saa asianmukaisen perehdytyksen oman työmaansa vaaratekijöihin. Kaikki YIT:n omat ja aliurakoitsijoiden työntekijät perehdytetään ja työntekijätiedot kirjataan Työmaapassiin. Järjestelmässä jo olevien henkilöiden tietojen ajantasaisuus varmistetaan jokaisen perehdytyksen yhteydessä. Tällä hetkellä YIT:n Työmaapassissa on jo noin 60 000 työntekijän työntekijä- ja perehdytystiedot.

Lisätietoja:

Ville Sivunen, työturvallisuuspäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 8307229, ville.sivunen@yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli vajaa 1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi