YIT:N eTALO OHJAA ENERGIATEHOKKAASEEN ASUMISEEN

LEHDISTÖTIEDOTE                12.10.2011 klo 15.00

YIT:N eTALO OHJAA ENERGIATEHOKKAASEEN ASUMISEEN

Moderni talotekniikka ja matalaenergiarakentaminen mahdollistavat energiatehokkaan asumisen.  Asukkaiden käyttötottumuksilla on kuitenkin merkittävä vaikutus energiankulutukseen. YIT on kehittänyt eTalon, nettipohjaisen taloyhtiösivuston, auttamaan asukkaita oman energiankulutuksen seuraamiseen ja hiilijalanjälkensä pienentämiseen.

YIT:n eTalo on käytössä noin 50:ssä YIT:n pääkaupunkiseudun kerrostalokohteessa. eTalon käyttö on laajenemassa pääkaupunkiseudun kehyskuntien sekä muun Suomen kohteisiin.

eTalo on YIT Kotien sähköinen käsikirja, joka toimii taloyhtiön asukkaiden, isännöitsijän ja palveluntarjoajien yhteisenä sivustona. Taloyhtiön tiedotteiden sekä omaan asumiseen ja lähiympäristöön liittyvän informaation ja palveluiden lisäksi eTalo tarjoaa asukkaille mahdollisuuden seurata eTalo-sivustolla havainnollisten mittarien avulla, esimerkiksi veden kulutusta sekä huonekohtaista lämpötilaa. Asukkaat pystyvät vaikuttamaan suoraan omaan energialaskuunsa ajantasaisen tiedon ja nopean reagointimahdollisuuden avulla. Monipuoliset mahdollisuudet asumisolosuhteiden säätämiseen luovat myös asumismukavuutta.

Asuintalot on kytketty YIT:n kiinteistövalvomoon, josta saadaan reaaliaikaiset tiedot eTalo-sivuston energiamittareihin. Kiinteistövalvomo seuraa ympärivuorokautisesti kiinteistöjen teknisiä järjestelmiä ja energiankulutusta. Seuranta mahdollistaa nopean reagoimisen häiriötilanteissa sekä ongelmien ratkaisun useimmiten etäkäytöllä ilman huoltomiehen käyntiä. Kiinteistövalvomo varmistaa asuntokohteiden määräaikaisilla tarkastuksilla, että kiinteistöjen energiankäyttö pysyy tarkoituksenmukaisena.

Lisätietoja:
Rami Hursti, YIT Kiinteistötekniset palvelut, puh. 0400 618472, rami.hursti@yit.fi
Samuli Joki, YIT Suomen rakentamispalvelut, puh.  040 755 3918, samuli.joki@yit.fi

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi