YIT:N JA DESTIAN MUODOSTAMA KONSORTIO ON VALITTU E18 KOSKENKYLÄ-KOTKA-MOOTTORITIEN ENSISIJAISEKSI TARJOAJAKSI

PÖRSSITIEDOTE                  24.8.2011 KLO 8.30

YIT:n, Destian ja Meridiam Infrastructure Finance II S.á.r.l:n muodostama konsortio on valittu elinkaarimallilla toteutettavan E18 Koskenkylä-Kotka-moottoritien ensisijaiseksi tarjoajaksi.  Hankkeelle on myönnetty 650 miljoonan euron sopimusvaltuus, jonka puitteissa tarjouskilpailua seuraavat sopimusneuvottelut käydään Liikenneviraston kanssa. Tavoitteena on allekirjoittaa palvelusopimus marraskuussa 2011, ja moottoritien rakennustöiden arvioidaan käynnistyvän vuoden 2011 loppupuolella. Tieosuuden arvioidaan valmistuvan kokonaisuudessaan vuonna 2015.

Koskenkylä-Kotka-moottoritie toteutetaan elinkaarimallilla, jossa Liikennevirasto tilaa valittavalta palveluntuottajalta tien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja rahoituksen käsittävän kokonaisuuden. Noin 53 kilometrin pituisen tieosuuden rakentamisaika on lyhyt: rakentamistöiden arvioidaan käynnistyvän vuoden 2011 lopussa ja valmistuvan kokonaisuudessaan vuoden 2015 loppuun mennessä. Tieosuuden valmistumisen jälkeen valittu palveluntarjoaja vastaa tien kunnossapidosta ja rahoituksesta vuoteen 2026 saakka.

Suomessa elinkaarimallia on aiemmin käytetty Lahden moottoritien ja Muurla-Lohja-moottoritien toteuttamisessa.

Lisätietoja antavat:

Hanna-Maria Heikkinen, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 020 433 2635, hanna-maria.heikkinen@yit.fi
Jaakko Kouvalainen, kehitysjohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 040 546 8073, jaakko.kouvalainen@yit.fi

Hanna-Maria Heikkinen
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi