YIT:N JA KESÄLAHDEN MAANSIIRRON TYÖYHTEENLIITTYMÄ ALLEKIRJOITTI SOPIMUKSEN LIIKENNEVIRASTON KANSSA E18 HAMINAN OHIKULKUTIEN TOTEUTTAMISESTA

SIJOITTAJAUUTINEN          20.12.2011 klo 13.00

YIT Rakennus Oy:n ja Kesälahden Maansiirto Oy:n perustama työyhteenliittymä Haminan Kehä allekirjoitti Liikenneviraston kanssa sopimuksen E18 Haminan ohikulkutien (Vt7) ensimmäisen rakennusurakan toteuttamisesta. Sopimus allekirjoitettiin 20.12.2011. Rakennusurakan arvo on noin 120 milj. euroa ja YIT:n osuus tästä noin 60 milj. euroa. Tieosuuden rakentaminen aloitetaan joulukuussa 2011 ja sen on arvioitu valmistuvan kokonaisuudessaan vuoteen 2015 mennessä.

E18 Haminan ohikulkutien ensimmäinen vaihe sisältää noin 9 kilometrin mittaisen ohikulkutien sekä siihen liittyvien muiden tiejärjestelyjen toteuttamisen Summan ja Kolsilan välillä. Urakkaan sisältyy vajaat 500 metriä pitkän Husulan tunnelin ja runsaan 150 metriä pitkän Kolsilan tunnelin rakentaminen.

E18 -hanke käsittää kokonaisuudessaan EU-tasolla hyväksytyn moottoritietason toteuttamisen Kehä III:lta Vaalimaalle saakka vuoteen 2015 mennessä. Hankekokonaisuus muodostuu viidestä eri vaiheesta, joita ovat Kehä III:n kehittämisen vaiheet I ja II, Vt 7 Koskenkylä-Kotka, Vt 7 Haminan ohikulkutie sekä Vt 7 Hamina-Vaalimaa vaiheet.

YIT:n, Destian, Meridiam Infrastructure Projects S.á.r.l:n ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen muodostama konsortio on allekirjoittanut palvelusopimuksen Liikenneviraston kanssa E18 Koskenkylä-Kotka -moottoritien toteuttamisesta. Noin 53 kilometrin pituinen tieosuus toteutetaan elinkaarimallilla, jossa Liikennevirasto tilaa konsortiolta tien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja rahoituksen. YIT on tiedottanut asiasta erillisellä pörssitiedotteella 8.12.2011.

Lisätietoja:
Leo Brandt, tekninen johtaja, YIT Rakennus Oy, Infrapalvelut, puh. 040 830 0508, leo.brandt@yit.fi
Seppo Huttunen, toimitusjohtaja, Kesälahden Maansiirto Oy, puh. 040 579 2640, seppo.huttunen@kesalahdenmaansiirto.fi

Virva Salmivaara

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, ammattilehdet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi