YIT:n liikerakennustyömaalla Vantaalla keskeytettiin työt väliaikaisesti

LEHDISTÖTIEDOTE  27.8.2009 klo 9.15
 YIT:N LIIKERAKENNUSTYÖMAALLA VANTAALLA KESKEYTETTIIN TYÖT VÄLIAIKAISESTI

YIT:n liikerakennustyömaalla Vantaan Kuriiritie 23:ssa on väliaikaisesti keskeytetty betonielementtien asennustyöt kaupungin rakennusvalvonnan havaittua puutteita elementtien suunnittelussa ja valmistuksen laadun todentamisessa. YIT tarkistaa elementtien suunnitelmat ja mitoittaa ne Suomen rakennusmääräyskokoelman mukaisesti. YIT on tarkastanut jo 90 prosenttia elementtisuunnitelmista ja todennut niiden täyttävän määräykset. Tapahtunut inhimillinen virhe havaittiin ajoissa, eikä siitä ole aiheutunut vaaraa rakennustyöntekijöille eikä rakennuksen tuleville käyttäjille. Töitä voidaan arvion mukaan jatkaa ensi viikolla.

YIT oli tilannut betonirakenteiden suunnittelun Suomen rakennusmääräyskokoelman (RakMK) mukaisesti ja betonielementtien suunnittelun EuroCoden mukaisesti.
Rakennukset tulee suunnitella yhden normin mukaisesti.

Betonielementtien asennustyöt käynnistettiin ennen kuin ympäristöministeriön hyväksymä toimielin oli tarkastanut elementit toimittaneen tehtaan valmistuksen laadun. Tehtaan valmistuksen laaduntarkistus suoritettiin 25.8.

YIT tarkastaa myös muut rakenteilla olevat kohteensa vastaavien virhemahdollisuuksien eliminoimiseksi.

Lisätietoja: Tero Kiviniemi, Suomen rakentamispalvelut -toimialan johtaja, 020 433 2017, tero.kiviniemi@yit.fi Timo Lehmus, Toimitilat-liiketoimintaryhmän johtaja, 0400 409 181, timo.lehmus@yit.fi

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi