YIT:n mini-asuntokonsepti laajenee kasvukeskuksiin

Mini-asuntoon voi nyt tutustua kuopiossa

YIT on tänä vuonna kehittänyt uudenlaisen tehokkaaseen tilankäyttöön ja toiminnallisiin varusteluratkaisuihin perustuvan Mini-asuntokonseptin. Ensimmäiset kohteet ovat rakenteilla pääkaupunkiseudulla, ja nyt Mini-asunnot ovat laajenemassa myös muihin kaupunkeihin. Kauppakadulle Kuopioon on valmistunut Mini-esittelyasunto.

Mini-asunnot ovat pieniä omistusasuntoja yhden ja kahden hengen talouksille.  Asuntojen koot vaihtelevat 26,5 neliön yksiöstä 35,5 neliön kaksioon. Mini-asuntojen suunnittelua on ohjannut tilaratkaisujen toimivuus. Konseptin lähtökohtana on se, että pienessäkin asunnossa pystyy tekemään mahdollisimman sujuvasti kaikki asumiseen liittyvät arjen ja vapaa-ajan toiminnot. Mini-asuntoja rakennetaan osana YIT Kotien kerrostalotuotantoa kaupunkien keskeisille paikoille ja hyvien liikenneyhteyksien sekä palvelujen äärelle.

Mini-asuntojen erityispiirteenä on asunnon mittojen mukaan suunniteltu sisustuspaketti, johon kuuluu kaikki huonekaluista ja tekstiileistä kodin elektroniikkaan ja astioihin. Kalusteiden ja säilytystilojen suunnittelussa on otettu asunnon pieni koko huomioon ja osassa huonekaluja on tilaa säästäviä ominaisuuksia. Mini-asunnon voi ostaa joko osittain tai täysin muuttovalmiiksi kalustettuna ja varustettuna.

Kuopion Wanhaan Myllyyn Mini-asuntoja

”Ensimmäiset Kuopion Mini-asunnot ovat tulossa Wanhan Myllyn kortteliin aivan keskeiselle paikalle sataman lähelle. Suojeltu vanha mylly kunnostetaan ja muutetaan asuin- ja liiketiloiksi. Kaiken kaikkiaan kortteliin on suunnitteilla noin 100 asuntoa, joista Mini-asuntoja on noin 35–40. Korttelin rakentaminen on tarkoitus aloittaa keväällä 2014. Ensimmäiset Mini-asunnot valmistuvat vuoden 2015 aikana. Mini-asuntoihin voi jo nyt tutustua Kuopion Kauppakadun esittelyasunnossa.”, kertoo YIT:n Kuopion aluejohtaja Risto Pennanen.

Mini-asuntojen kehitystyön taustalla on YIT:n Gaudia Tutkimuksella syksyllä 2012 teettämä asiakastutkimus, jossa selvitettiin yhden hengen talouksien arvostuksia asunnon koon, toiminnallisuuden ja varustelun suhteen. Esimerkiksi keittiön ja kylpyhuoneen hyvää varustelua ja asunnon riittäviä säilytystiloja arvostettiin.

Ensimmäiset YIT:n Mini-asunnot valmistuvat vuoden 2014 lopulla Helsinkiin. Mini-asuntoja on Kuopion lisäksi suunnitteilla myös muihin kaupunkeihin ympäri Suomea, mm. Tampereelle ja Ouluun.

Kuva- ja videomateriaalia:

Lisätietoja:Risto Pennanen, aluejohtaja, Talonrakennus Kuopio, YIT Rakennus Oy, puh. 040 551 5939,
risto.pennanen@yit.fi

Samuli Joki, hankekehityspäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 755 3918, samuli.joki@yit.fi

Avainsanat: