YIT:n projekti oli Latvian energiatehokkaimpien talojen joukossa

Latvian Elinkeinoministeriön, Ympäristöministeriön ja Buvinzenieris-lehden järjestämässä kilpailussa etsittiin maan energiatehokkaimpia rakennuksia. YIT:n rakentama asuinkerrostalo Bikerziedi sijoittui toiseksi Latvian energiatehokkaimpien uusien asuinkerrostalojen sarjassa.

Tärkeimmät arviointikriteetit olivat kokonaislämmönkulutus rakennuksen ja käyttöveden lämmitykseen sekä energiansäästö energiaremontin jälkeen. Lisäksi arvioitiin ilmastointijärjestelmää, kestäviä rakennusratkaisuja ja rakentamisen laatua.

Kilpailun tavoitteena on edistää energiatehokkuuden hyviä käytäntöjä kuten hyvää lämmöneritystä. Tarkoituksena on lisätä tietoisuutta rakennustavan vaikutuksista ilmastonmuutokseen ja luoda laadukasta elinympäristöä.

Latvian elinkeinoministeri Dana Reizniece-Ozola toteaa: “Energiatehokkuuden parantaminen on yksi Latvian Elinkeinoministeriön tärkeimpiä tavoitteita, ja tuemme sitä seuraavan viiden vuoden aikana yli 333 miljoonalla eurolla. Tämä kannustaa vahvasti energiatehokkaaseen remontointiin ja rakentamiseen.”

Avainsanat:

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 yhdistetty vuotuinen liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi