YIT:n SUOMI-asuintalot Pietarissa FIABCI Prix d’Excellence 2015 -kilpailussa hopealle

YIT St. Petersburgin rakentamat Suomi-asuinkerrostalot on palkittu hopeamitalilla kansainvälisen FIABCI Prix d’Excellence 2015 -kilpailun Venäjän osakilpailussa Asuinkerrostalot-luokassa.

Suomi on valmistunut vuoden 2014 lopussa ja toteutettu skandinaaviseen tyyliin. Puolikuun muotoon asettuvien talojen sisäpuolelle jää piha-alue. Aidatulla ja autoilta suljetulla pihalla on suomalaisen Lappset-yhtiön toimittama lasten leikkikenttä sekä aikuisten oleskelu- ja liikunta-alueita. Ulkoalueet on rakennettu yksilöllisen maisemasuunnitelman pohjalta.

Suomi-asuintaloissa on 360 asuntoa. Yksi projektin erikoispiirteistä on, että Suomi-talojen asunnot kuuluvat kahteen eri asuntoluokkaan. 9-kerroksisessa talossa on business-luokan asuntoja ja 10-kerroksisessa comfort-luokan asuntoja. Kokonaisuuteen kuuluu maanalainen pysäköintihalli, jonne business-luokan talon asukkaat pääsevät suoraan hissillä.

Suomi sijaitsee Pietarin keskustan tuntumassa historiallisella Vasilinsaarella. YIT:llä on Vasilinsaarella myös toinen, heinäkuussa 2015 valmistunut, asuintalokompleksi KIMa 1. Kesäkuussa YIT aloitti asuntomyynnin myös Vasilinsaaren Malyj prospekt -kadun varrelle rakennettavassa Fjord-asuintalokompleksissa.

FIABCI Prix d’Excellence on kansainvälinen kilpailu, johon ottavat osaa jo toteutetut asuin- ja liikekiinteistöprojektit. Se on yksi arvostetuimmista kansainvälisistä kiinteistöalan kilpailuista, jonka järjestää vuosittain, vuodesta 1992 lähtien, Kansainvälinen kiinteistöalan ammattilaisten liitto (FIABCI). Vuonna 2015 kansainvälisen FIABCI Prix d’Excellence -kilpailun kansalliseen osakilpailuun Paras toteutettu kiinteistökehitysprojekti Venäjän markkinoilla osallistui 60 projektia 16 kaupungista Venäjällä.

Avainsanat: