YIT:n SUOMI-asuintalot Pietarissa FIABCI Prix d’Excellence 2015 -kilpailussa hopealle

YIT St. Petersburgin rakentamat Suomi-asuinkerrostalot on palkittu hopeamitalilla kansainvälisen FIABCI Prix d’Excellence 2015 -kilpailun Venäjän osakilpailussa Asuinkerrostalot-luokassa.

Suomi on valmistunut vuoden 2014 lopussa ja toteutettu skandinaaviseen tyyliin. Puolikuun muotoon asettuvien talojen sisäpuolelle jää piha-alue. Aidatulla ja autoilta suljetulla pihalla on suomalaisen Lappset-yhtiön toimittama lasten leikkikenttä sekä aikuisten oleskelu- ja liikunta-alueita. Ulkoalueet on rakennettu yksilöllisen maisemasuunnitelman pohjalta.

Suomi-asuintaloissa on 360 asuntoa. Yksi projektin erikoispiirteistä on, että Suomi-talojen asunnot kuuluvat kahteen eri asuntoluokkaan. 9-kerroksisessa talossa on business-luokan asuntoja ja 10-kerroksisessa comfort-luokan asuntoja. Kokonaisuuteen kuuluu maanalainen pysäköintihalli, jonne business-luokan talon asukkaat pääsevät suoraan hissillä.

Suomi sijaitsee Pietarin keskustan tuntumassa historiallisella Vasilinsaarella. YIT:llä on Vasilinsaarella myös toinen, heinäkuussa 2015 valmistunut, asuintalokompleksi KIMa 1. Kesäkuussa YIT aloitti asuntomyynnin myös Vasilinsaaren Malyj prospekt -kadun varrelle rakennettavassa Fjord-asuintalokompleksissa.

FIABCI Prix d’Excellence on kansainvälinen kilpailu, johon ottavat osaa jo toteutetut asuin- ja liikekiinteistöprojektit. Se on yksi arvostetuimmista kansainvälisistä kiinteistöalan kilpailuista, jonka järjestää vuosittain, vuodesta 1992 lähtien, Kansainvälinen kiinteistöalan ammattilaisten liitto (FIABCI). Vuonna 2015 kansainvälisen FIABCI Prix d’Excellence -kilpailun kansalliseen osakilpailuun Paras toteutettu kiinteistökehitysprojekti Venäjän markkinoilla osallistui 60 projektia 16 kaupungista Venäjällä.

Avainsanat:

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi