YIT perustaa Kaskisiin kunnossapitopalveluyksikön - suurin osa Botnian lakkautettavan tehtaan kunnossapitäjistä työllistyy

LEHDISTÖTIEDOTE
20.2.2009 klo 14.30

YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy aikoo perustaa Kaskisiin noin 40 kunnossapidon ammattilaista työllistävän kunnossapitoyksikön. Yksikkö tarjoaa metsäteollisuuden kunnossapidon erikoispalveluita Kaskisten alueen lisäksi myös muualla Suomessa. Osa irtisanomisuhan alla olevista ihmisistä on työllistynyt myös YIT:n muihin yksiköihin. Eläkeratkaisut mukaan lukien yli 60 henkilön irtisanominen pystytään välttämään.

Botnian ja YIT:n yhteisyrityksessä Botnia Mill Servicessä on käyty 69 henkilön vähennystarvetta koskevat yt-neuvottelut, jotka liittyivät Botnian Kaskisten sellutehtaan sulkemiseen. Neuvottelujen tuloksena on tehty esisopimus ratkaisusta, joilla suurin osa irtisanomisuhan alla olleesta henkilöstöstä työllistyy YIT:lle.

Botnian Kaskisten tehtaalla työskentelevästä Botnia Mill Servicen kunnossapitohenkilöstöstä noin 40 työllistyy nyt YIT:n uuteen Kaskisten kunnossapitoyksikköön. Lisäksi useita henkilöitä on työllistynyt YIT:n muihin yksiköihin. Jäljelle jäävästä henkilöstä suurimmalla osalla on mahdollisuus siirtyä eläkejärjestelyiden piiriin. Näillä ratkaisuilla lopullinen irtisanottavien määrä laskee noin viiteen henkilöön.

- YIT on vahva toimija teollisuuden palvelujen tuottajana ja menestyksemme perustuu osaaviin ihmisiin. Kaskisten tehtaan kunnossapitäjät ovat alan huippuosaajia. Uskomme, että tällä osaamisella on kysyntää erityisesti prosessiteollisuuden asiakkuuksissamme, sanoo YIT:n teollisuuden kunnossapitopalveluiden johtaja Erkki Huusko.

Lisätietoja: YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy, Kunnossapitopalvelut-liiketoimintaryhmän johtaja Erkki Huusko, puh. 0400 681 196 Botnia Mill Service, toimitusjohtaja Risto Leisti, puh. 040 554 5248

Veikko Myllyperkiö Viestintäjohtaja

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT tarjoaa teollisuudelle kunnossapitopalveluita sekä suunnittelu- ja investointipalveluita teollisuuden tuotantoprosesseihin ja -laitteistoihin sekä kiinteistöihin.

Oy Botnia Mill Service Ab on Metsä-Botnian ja YIT:n vuonna 1997 perustama kunnossapitoyhtiö, joka tarjoaa metsäteollisuuden prosesseihin kunnossapito- ja asiantuntijapalveluita. BMS vastaa Botnian kaikkien Suomen sellutehtaiden kokonaisvaltaisesta kunnossapidosta.

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi