YIT perustaa Moskovaan yhteisyrityksen rakentamaan asuntoja

YIT Rakennus Oy on allekirjoittanut 27.4.2005 sopimuksen yhteisyritys ZAO YIT Citystroin perustamisesta Moskovaan.
Yrityksen toimiala on asuntojen perustajaurakointi Moskovan kaupungissa.

YIT:n omistusosuus perustetussa yrityksessä on 65 % ja venäläisten henkilöosakkaiden 35 %. Venäläiset osakkaat ovat johtaneet omistamaansa paikallista rakennusliikettä ja heillä on pitkä kokemus yhteistyöstä asuntorakentamisprojekteissa Moskovan kaupungin kanssa. He siirtyvät perustettavan yrityksen johtoon. Muu henkilöstö rekrytoidaan paikan päältä. ZAO YIT Citystroi hyödyntää YIT:n Venäjälle kehittämää YIT Dom -asuntobrandia, joka käsittää asuntorakentamisen koko palveluketjun.

Moskovan kaupungissa on noin 11 miljoonaa asukasta. Moskovassa rakennetaan vuosittain noin 75.000 asuntoa ja tuotantomäärän vuotuiseksi kasvuksi arvioidaan yli 2 %.

YIT Rakennus Oy on Suomen suurin asuntorakentaja. YIT:n pietarilainen tytäryritys ZAO YIT Lentek on rakentanut perustajaurakointina Pietariin asuntoja neljän vuoden ajan. ZAO YIT Ramenje aloitti asuntotuotannon Moskovan alueen kaupungeissa vuoden 2004 alussa. YIT:llä on asuntotuotantoa myös Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Viime vuoden lopulla YIT:llä oli Pietarissa, Moskovan alueella ja Baltian maissa rakenteilla yhteensä 4.154 asuntoa ja Suomessa 2.984 asuntoa.

YIT-YHTYMÄ OYJ

Veikko Myllyperkiö viestintäjohtaja

Lisätietoja: liiketoimintaryhmän johtaja Timo Lehmus, YIT Rakennus Oy,Kansainvälinen toiminta, puh. 0204 33 2474, sähköposti timo.lehmus@yit.fi