YIT PUOLITTAA ENERGIANERO-TOIMITILOJEN KOKONAISENERGIAKULUTUKSEN

LEHDISTÖTIEDOTE                13.10.2011 klo 16.00

YIT PUOLITTAA ENERGIANERO-TOIMITILOJEN KOKONAISENERGIAKULUTUKSEN

YIT kehittää toimitilarakentamisen Energianero-konseptiaan ja valmistautuu samalla vuonna 2012 ympäristöministeriön antamien energiansäästömääräysten kiristymiseen. Jatkossa toimisto-, liike- ja logistiikkarakennuksista toteutetaan mahdollisimman kustannustehokkaasti niin energiaa säästäviä, että niiden E-luvulla ilmaistava kokonaisenergiakulutus on noin puolet uusien energianormien asettamasta maksimitasosta. Käytännössä pienempään kokonaisenergiakulutukseen päästään esimerkiksi rakennusten paremmalla ilmatiiveydellä, tehokkaammalla lämmön talteenotolla ja energiaa säästävällä led-valaistuksella.

Uudisrakentamisen kokonaisenergiankulutukseen pohjautuvat rakentamismääräykset astuvat voimaan 1.7.2012. Suurimpana muutoksena on se, että kiinteistön energiatehokkuutta mitataan jatkossa kiinteistön kokonaisenergiankulutuksen mukaan, kun se tällä hetkellä arvioidaan eri rakennusosa-alueiden kuten seinien tai kattojen tehokkuuden mukaan. Käytännössä tämä antaa joustavuutta suunnitteluun ja mahdollistaa kustannustehokkaiden ja nerokkaiden energiansäästöratkaisujen löytämisen.
– Normien kiristymisen lisäksi haluamme pysyä askeleen edellä ja parantaa rakennusten kokonaisenergiataloutta vielä paremmaksi. Periaatteenamme on, että energiansäästötoimet vähentävät aidosti ostoenergian määrää ja tehdyillä energiansäästötoimilla on lyhyt takaisinmaksuaika, YIT:n Toimitilat -liiketoimintaryhmän johtaja Timo Lehmus kertoo.

Toimitilakiinteistöjen energia- ja ympäristötehokkuutta luokittelevat erilaiset sertifikaatit kuten esimerkiksi kestävän kehityksen mukainen kansainvälinen LEED-ympäristösertifikaatti. YIT hakee LEED-sertifikaatteja rakenteilla oleviin Triotto-toimistotaloon Helsingin Käpylässä, Tiilitie Logistics -nimiseen logistiikkakiinteistöön Vantaan Petikossa, Hyvinkäällä sijaitsevaan kauppakeskus Willaan sekä Tampereella sijaitsevaan Ratinankaaren toimisto- ja liiketaloon. Leed-sertifiointeja myöntää ja niiden käyttöä valvoo riippumaton Green Building Certificate Institute (GBCI).
– Kiinteistöjen omistajat arvostavat kiinteistöille haettavia sertifikaatteja. Ne toimivat virallisena todistuksena siitä, että sekä toteutus- että käyttövaiheessa kiinteistö täyttää asetetut vaatimukset, Timo Lehmus toteaa.

Lisätietoja:
Timo Lehmus, liiketoimintaryhmän johtaja, Toimitilat, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 409 181, timo.lehmus@yit.fi

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi