YIT räätälöi toimitilat Stadin ammattiopistolle Helsingin Vallilaan

Report this content

YIT sekä Sveafastigheter ja HGR Property Partners Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen Helsingissä Elimäenkatu 23:ssa ja Elimäenkatu 25-27:ssä sijaitsevien kiinteistöjen kehittämisestä. Sopimuksen mukaan YIT vastaa tilojen muutostöistä, kiinteistöjen konseptien kehittämisestä sekä käyttäjämarkkinoinnista ja -hankinnasta yhdessä kiinteistöjen omistajien kanssa. Sopimuksen lopullinen arvo muodostuu toteutuneiden muutostöiden perusteella. Kiinteistöt ovat laajuudeltaan yhteensä noin 21 000 m2 ja ne omistavat Sveafastigheter ja HGR Property Partners Oy.

Tilamuutostyöt on jo aloitettu ParkVallilan pienemmässä rakennuksessa, Elimäenkatu 23:ssa, ja Helsingin kaupunki on solminut pitkäaikaisen vuokrasopimuksen koko kiinteistöstä. Taloon rakennetaan opetustilat Stadin ammattiopiston turvallisuus- ja sähkötekniikkaopetuksen käyttöön. Tilat valmistuvat syyslukukaudeksi 2013.

ParkVallilan suuremmassa rakennuksessa, Elimäenkatu 25-27:ssa, kiinteistönomistajat ja YIT neuvottelevat toimistotilojen vuokrauksesta usean merkittävän toimijan kanssa. Tilojen muutostyöt suoritetaan sitä mukaa, kun vuokrasopimuksia solmitaan, ja tilat valmistuvat vaiheittain vuoden 2013 ja kevään 2014 aikana. Kiinteistöille haetaan kultatasoinen LEED-ympäristösertifikaatti.

Kiinteistökehityksen lähtökohtana on luoda aikaisemmin yhden käyttäjän hallussa olleesta kiinteistöstä uudistettu, usean käyttäjän moderni täyden palvelun business park. YIT:llä on jo ennestään vahva kokemus kiinteistökehittämisen kokonaispalvelusta Vallilan alueella.

- Vallila on alueena kiinnostava, sillä se sijaitsee erinomaisten julkisten liikenneyhteyksien varrella. Tämä on tärkeää niin yritysten henkilöstölle kuin yhteistyökumppaneillekin. Lähivuosina toteuttamiamme hankkeita ovat olleet mm. Liikenteen turvavirasto Trafin toimitilat Kumpulantiellä, Luottokunnan toimitilat Teollisuuskadulla sekä Rastorin ja Unileverin koulutustilat Sturenkadulla. Hankkeilla on merkitystä koko Vallilan alueen uusiutumiselle seuraavien vuosien aikana, kertoo yksikönjohtaja Timo Erkkilä YIT:n Korjausrakentamispalveluista.

- HGR haluaa olla osaltaan kehittämässä Vallilasta entistä houkuttelevampaa työssäkäyntialuetta. Tehtävämme on luoda asiakkaillemme toimivat työtilat viihtyisässä ympäristössä. Tämä tarkoittaa toimitilojen kehittämisen lisäksi osallistumista koko alueen kehitykseen pitkäjänteisesti. Tärkeintä kehitystyössä on huomioida sekä yritysten että niiden henkilöstön tarpeet hyvinvointia ja menestystä tuottavalla tavalla, toteaa partner Kari Helin HGR Property Partnersista.

YIT on vahvasti mukana myös Vallilan läheisyydessä sijaitsevan Konepaja-alueen uudistamisessa. Alueelle on suunniteltu noin 1 300 asuntoa 2 500 asukkaalle. Valmiina on jo 480 asuntoa. Alueen toimitilat keskittyvät pääasiassa korttelin reunoille ja mahdollistavat valmistuessaan jopa 2 500 työpaikkaa.

Lisätietoja:
Timo Erkkilä, yksikönjohtaja, Korjausrakentamispalvelut, YIT Rakennus Oy, puh. 040 540 4313, timo.erkkila@yit.fi
Kari Helin, partner, HGR Property Partners Oy, puh. 040 579 0570, kari.helin@hgrpropertypartners.fi

Avainsanat: