YIT rakentaa 129 huoneistoa ET- Hoivakiinteistöt Oy:lle ja TA- Asumisoikeus Oy:lle Kuopioon

YIT Rakennus Oy, ET-Hoivakiinteistöt Oy ja TA-Asumisoikeus Oy ovat solmineet urakkasopimuksen 129 palvelu-, vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakentamisesta Kuopion Männistöön. Rakentaminen alkaa heti ja asunnot valmistuvat loppuvuodesta 2014 ja keväällä 2015. Sopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa.

Asunnot sijoittuvat 1930-luvulla rakennetun suojeltavan Männistön koulun tontille, jossa vanha koulu saneerataan palvelu- ja vuokra-asunnoiksi ikäihmisille. Myöhemmin rakennetut liikuntasali ja kirjastosiipi puretaan uudisrakennuksen tieltä, mihin valmistuu vuokra-asuntoja. Autopaikoitus on suunniteltu koko pihan peittävän kannen alle halliin, jonka päälle tulee viihtyisä oleskelupiha.

Hankkeen 129 huoneistosta 44 on palveluasuntoja, 49 vuokra-asuntoja ja 36 asumisoikeusasuntoja. Kaikissa asunnoissa on huomioitu helppo liikkuminen ja riittävä tukivarustelu.

”Kohde on YIT:lle alueellisesti merkittävä työllisyyden ja monimuotoisuutensa vuoksi. Tontille tulee paljon uutta, mutta myös vanhan koulutilan muutos hoiva-asunnoiksi on todella mielenkiintoinen saneeraus. Hankkeeseen on saatu mukaan alueemme parhaat tekijät ja myös tutut yhteistyökumppanimme. Odotamme työntäyteistä ja monipuolista rakennusvuotta”, toteaa aluejohtaja Risto Pennanen YIT:ltä.

Männistön alue sijaitsee kaksi kilometriä Kuopion keskustasta. Alueella on jo nyt paljon vanhemmalle väestölle rakennettuja palveluasuntoja, mm. YIT:n rakentamat vuonna 1995 valmistuneet 40 vanhusten palveluasuntoa, ja lisää on tulossa parin vuoden päästä. Nyt rakennettava kohde sopii hyvin Kuopion kaupungin senioristrategiaan ja hoivapalveluiden keskittämiseen samalle alueelle. Männistöstä onkin muodostumassa senioreiden oma kampusalue.

Havainnekuva Männistön koulun senioriasunnoista:

Lisätietoja:

Risto Pennanen, aluejohtaja, Talonrakennus Kuopio, YIT Rakennus Oy,
puh. 040 551 5939, risto.pennanen@yit.fi

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi

Markku Vartiainen, rakennuttajapäällikkö, TA-Rakennuttaja Oy, puh.044 7735 577, markku.vartiainen@ta.fi

Seija Harinen, Kuopion Kaupunki, puh. 044 7185 605, seija.harinen@kuopio.fi

Avainsanat:

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 yhdistetty vuotuinen liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi