YIT suunnittelee uusia tuulivoimahankkeita

YIT suunnittelee neljän uuden tuulivoimapuiston toteuttamista Suomessa. Tuulivoimapuistot sijoittuvat sisämaahan eri puolelle Suomea. Hankealueisiin kuuluvat maanvuokrasopimukset on solmittu maanomistajien kanssa.

”Haluamme olla vahvasti mukana kehittämässä uusiutuvia energiamuotoja ja vaikuttaa osaltamme tuulivoimakapasiteetin kasvuun.
Suomessa on erinomaiset edellytykset tuulivoiman tehokkaampaan hyödyntämiseen niin tuuliolosuhteiden kuin energia- ja ilmastostrategiankin näkökulmasta katsottuna. YIT:n missiona on luoda parempaa elinympäristöä ja tuulivoima istuu tähän erinomaisesti”, kertoo YIT:n tuulivoimaliiketoiminnasta vastaavan yksikön johtaja Harri Orko.

Pirkanmaan maakunnassa sijaitsevaan Punkalaitumen kuntaan on suunnitteilla noin 9 voimalan tuulipuistohanke yhteistyössä YIT:n ja Ilmatar Windpower Oyj:n kanssa. Hankkeen kaavoitusprosessi on aloitettu tänä keväänä kaavaa varten laadittavilla luontoselvityksillä. Tuulivoimahankkeelle perustetaan YIT:n ja Ilmattaren omistama yhteisyritys, joka tulee vastaamaan hankkeen etenemisestä.

Keski-Suomen maakunnassa sijaitsevaan Kyyjärven Harsunevan alueelle on suunnitteilla 7-9 voimalan tuulipuisto, joka sijaitsee noin 10 km etäisyydellä YIT:n suunnittelemasta Kyyjärven Peuralinnan tuulivoimahankkeesta. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointi (YVA) käynnistetään loppukesästä 2014. Tuulimittaukset on suunniteltu aloitettavan keväällä 2015.

Satakunnan maakunnassa sijaitsevaan Huittisten kuntaan on suunnitteilla niin ikään 7-9 voimalan tuulipuistohanke. Hankkeen kaavoitus sekä tuulimittaukset on suunniteltu aloitettavan syksyllä 2014.

Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa sijaitsevaan Kuusamon kuntaan on suunnitteilla myös 7-9 voimalan tuulipuistohanke. Hankkeen kaavoitus on suunniteltu aloitettavan loppusyksystä 2014 ja tuulimittaukset vuoden 2015 kevään aikana.

Kehitteillä olevista tuulipuistohankkeista Punkalaitumen hanke on edennyt kehitysvaiheeseen ja Kyyjärven, Huittisten sekä Kuusamon hankkeet ovat esiselvitysvaiheessa.

Harri Orko, yksikönjohtaja, Tuulivoimarakentaminen, YIT Rakennus Oy, puh. 050 440 2322, harri.orko@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi