YIT TARJOAA PALVELUJA TUULIVOIMALAHANKKEIDEN KAIKKIIN VAIHEISIIN

LEHDISTÖTIEDOTE                14.10.2011 klo 10.30

YIT TARJOAA PALVELUJA TUULIVOIMALAHANKKEIDEN KAIKKIIN VAIHEISIIN

YIT on mukana vaihtoehtoisten energianmuotojen kehittämisessä. Konsernin tuulivoimaratkaisuja on hyödynnetty jo muutamia vuosia Ruotsissa, jonne toteutetaan parhaillaan Euroopan suurin maatuulivoimapuisto. Puiston ensimmäisen rakentamisvaiheen 330 voimalan sähköistyksestä vastaa YIT. Suomessa YIT tarjoaa elinkaaren mittaisen palvelukonseptin tuulivoiman ympärille.

– YIT:llä on tarjota tuulivoimalan koko 20–25 -vuotiselle elinkaarelle palveluita aina hankkeen kehitysvaiheesta sen ylläpitoon. Tarjontamme kattaa maanrakennustyöt teiden ja lähialueen infrastruktuurin rakentamisesta tuulivoimalan perustusratkaisuihin sekä sähköistyksiin. Voimalan valmistuttua pystymme huolehtimaan myös sen kunnossapidosta. Autamme asiakkaitamme investoimaan kannattavasti ja myös säilyttämään investoinnin arvon Infrapalvelut-liiketoimintayksikön johtaja Harri Orko toteaa.

YIT:n markkina-aluetta on Suomen ja Ruotsin lisäksi koko Pohjois-Eurooppa, erityisesti Itämeren alue.

EU-velvoitteiden mukaisesti Suomen hallitus linjasi viime vuonna tavoitteeksi nostaa uusiutuvan energian osuus 38 prosenttiin energian loppukulutuksesta vuoteen 2020 mennessä. Tuulivoiman osalta tavoitteeseen pääseminen tarkoittaa yli 2 000 MW kapasiteetin lisärakentamista.

– Tavoitteen saavuttaminen edellyttää lähes 2,5 tuulivoimalan rakentamista joka viikko. Suomessa lähivuosina rakennettavat tuulivoimalat tulevat olemaan pääosin maatuulivoimaloita. Täällä on runsaasti maata niiden rakentamiseen ja maalle rakentaminen on myös selvästi halvempaa kuin merelle rakentaminen. Merituulivoimalat yleistyvät kuitenkin tulevaisuudessa. YIT:llä on jo nyt merituulivoimaloiden rakentamiseen tarvittavaa osaamista. Tulemme olemaan kilpailukykyinen toimija myös tällä alueella, Orko sanoo.

Lisätietoja:
Harri Orko, YIT Rakennus Oy, Tuulivoimayksikön johtaja, puh. 050 440 2322

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi