Joutsenmerkki Särkänniemen ravintoloille

Tampereen Särkänniemi Oy:n ravintolatoiminnalle on myönnetty Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristö-merkki. Särkänniemi on ensimmäinen ja ainoa huvipuisto Pohjoismaissa, jonka ravintolat ovat saaneet Joutsenmerkin.

Saadakseen Joutsenmerkin tulee ravintolan täyttää tiukat ja monipuoliset vaatimukset, jotka koskevat mm. raaka-aineiden alkuperää, astianpesu- ja siivouskemikaaleja, ravintolan veden- ja energiankulutusta, kertakäyttötuotteita sekä jätehuoltoa. Ravintolalla tulee lisäksi olla kirjallinen ympäristöjohtamis-järjestelmä, joka mm. ohjeistaa selkeästi mitä raaka-aineita ja tuotteita ostetaan ja mitä ei. Käytännössä merkki näkyy ravintolassa esimerkiksi luomuraaka-aineiden suosimisena.

Tampereen Särkänniemi Oy:n ravintolatoiminta on kokonaisuudessaan Joutsenmerkin piirissä. Se käsittää yhteensä 16 myyntipistettä: ravintoloita, kahviloita ja kioskeja. Ravintoloissa suositaan lähellä tuotettuja raaka-aineita ja käytetään uusiutuvaa energiaa.

”Särkänniemen ravintoloille myönnetty Joutsenmerkki on merkittävä tunnustus pitkäjänteisestä ympäristötyöstämme, jonka aloitimme jo 1990-luvulla. Kesäravintolatoiminta elämyspuistossa ja toisaalta ympärivuotinen, korkeatasoinen á la Carte ravintola Näsinneula toimivat kestävää kehitystä edistäen – lähiruoka on erityisen lähellä sydäntämme”, Särkänniemen ravintolatoiminnasta vastaava johtaja Anne Uurasjärvi toteaa tyytyväisenä.

”Ympäristöasiat ovat osa jokapäiväistä työtä ravintoloissamme ja isona toimijana haastamme myös alueellisia yhteistyökumppaneitamme kanssamme ympäristötalkoisiin”, ravintolanhoitaja Marjo Salonen lisää.

”Olemme toimialallamme suunnannäyttäjä ympäristöasioiden jatkuvassa parantamisessa. Ravintoloillemme nyt myönnetty Joutsenmerkki on ensimmäinen Pohjoismaissa huvi- ja elämys-puistoissa kuten aikanaan vuonna 2001 ISO14001-ympäristöjohtamisjärjestelmämme sertifiointi oli”, toteaa Tampereen Särkänniemi Oy:n toimitusjohtaja Miikka Seppälä.

Toivotamme lehdistön edustajat tervetulleiksi Joutsenmerkin luovutustilaisuuteen kahvila Pilvilinnaan Näsinneulan näkötorniin ti 31.5 klo 10. Tilaisuuden jälkeen etukäteen ilmoittautuneille lehdistön edustajille lounas Ravintola Näsinneulassa. Ilmoittautuminen lounaalle pe 27.5. mennessä myyntipalvelu@sarkanniemi.fi  tai p. 0207 130 212, myyntipalvelu on avoinna klo 8.30-16.00.

LISÄTIEDOT:

Tampereen Särkänniemi Oy – Ravintolatoiminta
-          Johtaja Anne Uurasjärvi, puh. 0207 130 250, anne.uurasjarvi@sarkanniemi.fi
-
Ravintolanhoitaja Marjo Salonen, puh. 0207 130 395, marjo.salonen@sarkanniemi.fi

Lisätietoa Särkänniemen Elämyspuistosta ja yrityksestä: www.sarkanniemi.fi

-          Asiantuntija Sami Karelahti, puh. 0424 281 404, sami.karelahti@motiva.fi

Lisätietoa Joutsenmerkistä: www.joutsenmerkki.fi

Tampereen Särkänniemi Oy, 33230 Tampere, puh. 0207 230 200