Lehdistötiedote 15.2.2011: Joutsenmerkki ensi kertaa tasoitteelle

Report this content

Sadolin Eco Tasoitteelle on myönnetty pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki. Kyseessä on markkinoiden ensimmäinen joutsenmerkitty tasoite. Merkki kertoo tasoitteen täyttävän tiukat ympäristövaatimukset, jotka käsittävät tuotteen koko elinkaaren.

Remontoijan ja rakentajan on taas hieman helpompi tehdä ympäristön kannalta hyviä valintoja, kun Joutsenmerkittyjen rakennustuotteiden valikoima laajeni Sadolin Eco Tasoitteella. Kyseessä on markkinoiden ensimmäinen joutsenmerkitty tasoite.

Joutsenmerkki tasoitepurkin kyljessä kertoo tuotteen olevan paitsi parempi ympäristölle, myös turvallisempi käyttäjälle ja testatusti laadukas. Merkki asettaa tiukat vaatimukset tuotteen kemialliselle koostumukselle. Tasoite ei esimerkiksi saa lainkaan sisältää hitaasti hajoavia, biokertyviä ja myrkyllisiä orgaanisia aineita (ns. PBT-yhdisteitä) eikä ftalaatteja. Ei myöskään raskasmetalleja, formaldehydiä ja haihtuvia aromaattisia hiilivetyjä. Nanohiukkasia saa joutsenmerkittyyn tasoitteeseen sisältyä ainoastaan jos valmistaja pystyy osoittamaan, etteivät ne aiheuta ympäristö- tai terveysongelmia.

Sadolin kuuluu maailmanlaajuiseen AkzoNobel konserniin, joka on maailman suurin maalinvalmistaja. Yrityksen tuotemerkkejä Sadolinin lisäksi ovat mm. Pinotex, Casco, Hammerite ja Nordsjö.

Joutsenmerkin tasoitteille asettamiin vaatimuksiin voi tutustua osoitteessa: www.joutsenmerkki.fi/joutsenkriteerit/kriteerit/kemialliset_rakennustuotteet

Lisätietoa:

Joutsenmerkin kotisivu:
www.ymparistomerkki.fi

Sadolinin kotisivu: www.sadolin.fi

Joutsenmerkki eli Pohjoismainen ympäristömerkki opastaa ympäristön kannalta parempiin ostopäätöksiin. Saadakseen Joutsenmerkin on tuotteen tai palvelun täytettävä tiukat, ympäristöön, terveyteen ja laatuun painottuvat vaatimukset. Suomessa Joutsenmerkkiä hallinnoi Motiva Services Oy.

Ympäristömerkintä, Motiva Services Oy, Urho Kekkosen katu 4-6 B 3. krs, PL 489, 00101 HELSINKI, puh. 0424 2811, joutsen@motiva.fi