Lehdistötiedote 8.4.2011: Joutsenmerkin kevätvinkit autoilijalle

Autotarvikkeiden ympäristövaikutuksissa on eroja. Valitsemalla joutsenmerkityt kesärenkaat ja autonhoitotuotteet autoilija voi vähentää ympäristökuormitustaan tinkimättä turvallisuudesta tai auton puhtaudesta.

Autoilun ympäristövaikutuksia voi pienentää monin keinoin. Yksi tehokas keino on valita joutsenmerkityt kesärenkaat.

Joutsenmerkityn renkaan vierintävastus, melutaso, kitkaominaisuudet ja kestävyys on testattu. Rengas on turvallinen ja pitkäikäinen ja sen vierintävastus ja melutaso ovat alhaiset. Joutsenmerkitty rengas on valmistettu ympäristölle turvallisemmista raaka-aineista ja rengas voidaan kierrättää käytön jälkeen. Joutsenmerkki asettaa rajoituksia myös renkaan tuotantoprosessille.

Autonhoitoonkin on tarjolla joutsenmerkittyjä tuotteita; yhteensä yli 30 erilaista pesuainetta ja vahaa. Joutsenmerkityt autonhoitotuotteet on valmistettu ympäristön ja autoilijan terveyden kannalta turvallisemmista raaka-aineista ja niiden teho on testattu.

Autoilija voi pienentää ympäristökuormitustaan myös suosimalla joutsenmerkittyjä autopesuloita tai pesuloita, jotka käyttävät joutsenmerkittyjä pesuaineita ja vahoja.

Lisätietoa Joutsenmerkistä ja sen vaatimuksista samoin kuin luettelo joutsenmerkityistä tuotteista löytyy osoitteesta www.joutsenmerkki.fi