Ympäristötietoisella kesämatkailijalla on jo mistä valita

Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki opastaa valitsemaan sen ympäristön kannalta paremman vaihtoehdon myös kesän lomamatkalla. Joutsenmerkittyjä hotelleja ja ravintoloita on Suomessa yhteensä jo kymmeniä ja määrä kasvaa nopeasti. Viimeisimpänä merkin saivat Särkänniemen huvipuiston ravintolat.

Ympäristötietoinen kuluttaja haluaa myös lomailla puhtaalla omallatunnolla. Ympäristömerkittyjen pesuaineiden käyttö mökillä on monelle jo tapa, mutta nyt myös lomamatkan yöpymiset ja ruokailut voi hoitaa Joutsenmerkin saaneessa paikassa.

Joutsenmerkityssä hotellissa ja ravintolassa panostetaan ympäristöön. Merkin saadakseen yrityksen tulee täyttää tiukat ja monipuoliset vaatimukset, jotka koskevat mm. energian ja veden kulutusta, kemikaalien käyttöä, ruokaraaka-aineiden alkuperää, kertakäyttötuotteita, jätehuoltoa, hankintoja sekä johtamisjärjestelmää. Hotelleissa Joutsenmerkki näkyy esimerkiksi vettä säästävinä hanoina, LED-lamppuina ja turvallisina sisustusmateriaaleina; ravintoloissa taas mm. luomuraaka-aineiden suosimisessa.

Joutsenmerkki yhä tärkeämpi kilpailuvaltti hotelleille ja ravintoloille

Profiloituminen ympäristöstä vastuunsa kantavaksi yritykseksi on yhä tärkeämpää hotelli- ja ravintola-alan toimijoille. Tähän mennessä Joutsenmerkki on myönnetty yhteensä 29 hotellille Helsingistä Ouluun. Joukkoon mahtuu niin retkeilymajaa kuin suuren kansainvälisen ketjun hotellejakin. Myös ravintoloita on moneen lähtöön – aina Korkeasaaren rantakioskista perinteikkääseen Ravintola Savoyhin. Uusimmat tulokkaat joukossa ovat Särkänniemen huvipuiston ravintolat, joille Joutsenmerkki virallisesti luovutetaan toukokuun viimeisenä päivänä.

Kaikki Suomen joutsenmerkityt hotellit ja ravintolat on koottu liitteenä olevaan karttaan.

Joutsenmerkin hotelleille ja ravintoloille asettamiin vaatimuksiin voi tutustua osoitteissa:
www.ymparistomerkki.fi/ravintolat

www.ymparistomerkki.fi/hotellitoiminta

Tiedottaja
Kirsi Auranmaa
puh.
kirsi.auranmaa@motiva.fi

Liite:

Joutsenmerkityt hotellit ja ravintolat kartalla