Digitaalinen elokuvakamera hinnaltaan ensimmäistä kertaa indie-tuottajien saatavilla

Sonyn uudessa digitaalisessa elokuvakamerassa mullistavinta on hinta. Uusi PMW-F3 on hinnoiteltu niin, että se on jopa vakavien harrastajien saatavilla.

PMW-F3 on lisäys Sonyn S-35mm elokuvakameroiden perheeseen legendaarisen F35:n ja äskettäin julkaistun SRW-9000PL:n rinnalle. Kaikki kamerat käyttävät Sonyn filmikokoista Super 35mm -kennoa ja niissä voidaan käyttää PL-mount -objektiiveja.

Uusi kamera on suunniteltu erityisesti televisio- ja mainostuotantoihin, musiikkivideoiden kuvaamiseen sekä pienellä budjetilla tehtävien elokuvien kuvaamiseen. Kamera on Sonyn ensimmäinen 35mm elokuvakamera joka on suunnattu laajalle käyttäjäkunnalle. Se toimii erinomaisesti myös kakkos- tai B-kamerana kuvattaessa esimerkiksi SRW-9000PL -kameralla.

Kameraa toimitetaan sekä pelkkänä runkona että edulliset kiinteäpolttoväliset 35/50/85 mm T2.0 -objektiivit sisältävänä pakettia.

”Sonyllä on pitkä kokemus digitaalisen elokuvan teknologioiden kehittämisessä ja kameroillamme on kuvattu kaikkea dokumenteista suuren kokoluokan kassamagneetteihin. Uudessa PMW-F3:ssa käytämme kaikkea tätä kokemustamme ja esittelemme kameran, jonka avulla syväterävyyden hallinta on täsmällistä ja jonka kanssa voidaan käyttää suurta valikoimaa elokuvakameroiden objektiiveja, mutta jonka hinta on saatu puristettua indie-tuottajien kukkarolle sopivaksi”, sanoo Sony Professionalin Jouni Niiniaho.

PMW-F3 perustuu Sonyn XDCAM EX -työnkulkuun (koodekki on MPEG-2 Long GOP 4:2:0 8bit, 35 Mbps) ja se käyttää Sonyn SxS™ ExpressCard-pohjaista tallennusmediaformaattia. Super 35mm CMOS -kenno tuottaa erittäin kapean terävyysalueen, suuren herkkyyden, matalan kohinan (ISO 800, F11, signaali-kohinasuhde 63dB 1920x1080/59.94i-tilassa) sekä laajan dynamiikan.

PMW-F3:lla kuvattua materiaalia voidaan leikata suoraan Sonyn F35 tai SRW-9000PL -kameroilla kuvattuun materiaaliin kun käytetään HD-SDI dual-link -ulostuloa ulkoiseen tallentamiseen (4:2:2 1080 50/50.94P vakiona ja RGB 1080 23.98/25/29.97PsF optiona).

Kamerassa voidaan käyttää myös ”S-LOG” ja ”Hyper Gamma” -valintoja, jolloin päästään hyödyntämään CMOS-kennon suurta dynamiikkaa. Näin kuvattua materiaalia voidaan käsitellä jälkituotannossa samaan tapaan kuin filmipohjaisessa työnkulussa. Tuetut tallennusformaatit ovat 1920x1080, 1440x1080, 1280x720 nopeudella 23.98/25/29.97p, 50/59.94i ja DVCAM-tilassa 25/29.97PsF sekä 50/59.94i.

Kamera tukee myös ”hidastettua” ja ”nopeutettua” kuvaamista nopeuksilla 1-30 fps 1920x1080 -resoluutiolla (17-30 fps dual-link -tilassa) sekä 1-60 fps 1280x720 -resoluutiolla (17-60 fps dual-link -tilassa).

PL-mount -adapterin avulla kamerassa voidaan käyttää laajaa joukkoa elokuvakameroissa käytettyjä PL- ja zoom-objektiiveja, mukaan lukien Cooken, Arrin, Fujinonin jaZeissin objektiivit.

Sony tuo myöhemmin markkinoille PMW-F3:n kanssa yhteensopivan SR Memory Portable Recorder -tallentimen. Se tuo ammattimaiselle työnkululle yhden lisävaihtoehdon sekä tuo täyden RGB-tuen tarjoten natiivin tallennuksen HDCAM SR -koodekille.

”Esittelimme PMW-F3:n prototyyppiä ständillämme IBC-messuilla ja kiinnostus on siitä saakka ollut valtava. Saamme ensimmäiset kamerat toimitettua paljon aikaisemmin kuin useimmat asiakkaat ovat odottaneet”, sanoo Niiniaho.

PMW-F3 toimitetaan kahdessa kokoonpanossa, pelkällä rungolla ja PL-objektiivikitillä. Ensimmäisten toimitusten on määrä alkaa tammikuussa 2011.

Jouni Niiniaho, Sales Manager, Sony Finland
Puh. 020 742 1200, jouni.niiniaho@eu.sony.com

Sony Professional

Sony Professional on osa Sony Europea ja se on johtava AV/IT-ratkaisujen toimittaja monilla teollisuudenaloilla, mukaan lukien media ja broadcasting, videovalvonta ja jälleenmyynti sekä kuljetus- ja suurtilojen markkinat. Se toimittaa tuotteita, järjestelmiä ja sovelluksia, jotka mahdollistavat digitaalisen, yrityksille ja asiakkaille lisäarvoa tuottavan, audiovisuaalisen sisällön luomisen, muokkaamisen ja jakelun. Sony Professionalilla on yli 25 vuoden kokemus innovatiivisten, johtavien ja poikkeuksellisen laadukkaiden tuotteiden toimittamisesta asiakkailleen. Sonyn Professional Services tarjoaa asiakkailleen asiantuntemusta sekä paikallista osaamista järjestelmien integraatioista ympäri Euroopan. Sony toimittaa yhteistyössä kattavan partneriverkoston kanssa asiakkaiden tarpeita vastaavat ratkaisut yhdistäen ohjelmistot ja laitteistot liiketoiminnallisia tavoitteita palvellen. www.sonybiz.net