Firan uusi toimitusjohtaja tuo palvelukulttuuria rakennusalalle

Rakennusalan kasvuyritys Fira Oy on nimittänyt 1.4.2009 toimitusjohtajaksi DI Jussi Ahon, joka on toiminut yrityksen perustamisesta asti hallituksessa ja viime vuosina sen puheenjohtajana. Tietoliikennetekniikan palveluyritys Daxtumin toimitusjohtajana aiemmin työskennellyt Aho aikoo tuoda palvelubisneksestä opittuja asioita myös rakennusalalle.

Vantaan Porttipuistosta käsin toimiva Fira Oy on rakentanut pääosin pääkaupunkiseudulla, jonne on valmistunut useita vaativia kohteita 2000-luvun aikana, esimerkiksi Technopoliksen toimistotalo Ruoholahteen. Seinäjoelta kotoisin oleva Fira Oy on myös päättänyt muuttaa kotipaikakseen Vantaan.

- Minun oli sipoolaisena luontevaa siirtyä Firan toimitusjohtajaksi nyt, kun kehitämme liiketoimintaa pääkaupunkiseutuvetoisesti. Edellinen toimitusjohtajamme Antti Sulkunen, jota olen arvostanut yhtenä Suomen parhaista rakentamisen osaajista, siirtyi hallituksen puheenjohtajaksi ja jatkaa edelleen yrityksen operatiivisessa työssä, sanoo toimitusjohtaja Jussi Aho.

Aho ja Sulkunen ovat perustaneet Fira Oy:n vuonna 2002 yhdessä kuuden muun rakennusalan ammattilaisen kanssa.

Jussi Aho toimi vierailevana vaihtotutkijana Yhdysvaltain kuudenneksi suurimmassa yliopistossa, University of Central Floridassa, syksyn 2008. Hänen tutkimuskohteenaan olivat palveluyrityksen liiketoimintamallit. Kokemusta palvelubisneksen kasvattamisesta hän keräsi Daxtumista, joka kasvoi laajuudeltaan valtakunnalliseksi ja taloudellisesti menestyväksi yritykseksi Ahon toimitusjohtajakaudella vuosina 2002 - 2008. Aholla on myös rakentamisesta vahva tausta: koulutukseltaan hän on rakentamistekniikan diplomi-insinööri, ja hän on työskennellyt aiemmin YIT:llä hankekehityksessä sekä betoniteollisuudessa Parma Oy:n, Betonimestarit Oy:n ja Lujabetoni Oy:n palveluksessa.

- Vaikka suhdannetilanne rakennusalalla onkin nyt vaikea, me uskomme että nyt on yrityksessämme voimakkaan kehityksen aika. Uskomme, että asiakaslähtöisyys ja tehokas rakentaminen yhdistettynä uudenlaisiin tapoihin palvella ja tuottaa konkreettisia hyötyjä asiakkaille ja kumppaneille antaa paljon mahdollisuuksia. Kehitystyön teemme oman henkilöstön ja kumppaneiden voimin. Fira on näyttönsä antanut vaativien kokonaiskohteiden toteuttajana, referenssit ovat vakuuttavia ja asiakaspalaute hyvää. Tästä ponnistamme määrätietoisesti eteenpäin, Aho toteaa.

Johtamistyyliään Aho kuvailee sparraavaksi ja keskustelevaksi.

- Pitää iloita niistä vahvuuksista ja osaamisista mitä yrityksessä jo on, ja tehdä töitä valoisin mielin. Uskon, että suurimmat erot eri yritysten välillä tehdään taloudellisesti haastavina aikoina. Menestyksen ydin on se, että saa henkilöstön innostumaan kehittämisestä ja korkeista tavoitteista. Firassa tullaan jatkossa keskustelemaan ja pohtimaan taatusti – ja paljon, Aho sanoo.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Jussi Aho, Fira Oy, puh. 040 826 1146
hallituksen puheenjohtaja Antti Sulkunen, puh. 020 1984 521

Toimitusjohtaja Jussi Ahon kuva on ladattavissa oheisesta tiedostosta.