Googlen Street View -kuvaukset käynnistyvät elokuussa Suomessa

Google alkaa kerätä uutta kuvamateriaalia elokuun alkuviikkoina Suomesta parantaakseen Street View -palveluaan. Kuvausautojen ajoaikataulu tarkentuu lähempänä aloitusajankohtaa ja julkaistaan ennen kuvausten aloittamista palvelun ohjesivustolla.

Kuvausajoneuvot ovat selvästi tunnistettavissa katukuvasta. Korkealla olevan kameran lisäksi niissä on Googlen logot ja erikoinen väritys. Kuvamateriaalia kerätään autojen lisäksi kolmipyöräisellä polkupyörällä, jonka avulla on kuvattu muualla maailmassa esimerkiksi puistoja, pyöräilyreittejä, retkeilypolkuja ja nähtävyyksiä.

Kuvat julkaistaan palvelussa vasta kuukausien kuluttua

Kuvattu materiaali julkaistaan palvelussa kuukausien kuluttua. Kerätyt kuvat käsitellään ja liitetään tarkasti yhteen. Tekninen työ vie yleensä kuukausia, jonka jälkeen kuvat ovat käyttäjien saatavilla sekä Street View- että Google Maps -palveluissa. Uuden materiaalin julkaisemisesta ilmoitetaan erikseen. Kaikista Street View -kuvista sumennetaan kasvot ja rekisterinumerot ennen julkaisua. Julkaisun jälkeen käyttäjillä on mahdollisuus pyytää kuvia poistettavaksi.

Katutason näkymiä tarjolla jo yli 30 maassa

Google Street View on erittäin suosittu palvelu. Sen avulla käyttäjät voivat tutkia paikkoja ympäri maailmaa 360 asteen katutason näkymillä Suomessa ja yli 30 muussa maassa. Palvelu on saatavissa myös Google Earthissä ja Google Maps -mobiilisovelluksessa.

Käyttäjät pääsevät katsomaan katukuvia Google Mapsista alueilta, joissa Street View -palvelu on saatavilla. Palvelun saa käyttöön lähentämällä Google Mapsin karttaa tarkimmalle tasolle tai vetämällä hiirellä kartassa olevaa oranssia ihmiskuvaketta ”pegmania” kartalle kohtaan, jota haluaa katsella. Palveluun kuvatut tiet, tulevat esiin sinisin reunuksin.

Käyttäjillä on mahdollisuus tutustua ravintoloihin, tehdä matkasuunnitelmia, sopia tapaamispaikkoja tai vaikka saada apua maantieteen tehtäviin. Uutta kotia etsivät taas säästävät aikaa tutkimalla kiinteistöä ja lähiympäristöä etukäteen. Lisäksi ajo-ohjeet ovat käden ulottuvilla.

Yritykset voivat upottaa Google Mapsin omille nettisivuilleen. Ne voivat hyödyntää ilmaisesta Street View -palvelua esittelemällä esimerkiksi erilaisia kaupallisia tai julkisia palveluitaan.

Yksityisyydensuojaan kiinnitetään erityistä huomiota

Google käyttää paljon aikaa varmistaakseen yksityisyydensuojan palvelussaan. Kaikista Street View -kuvista sumennetaan kasvot ja rekisterinumerot ennen julkaisua. Kuvien julkaisun jälkeen käyttäjillä on mahdollisuus pyytää kuvia poistettavaksi, klikkaamalla kuvan vasemmassa alalaidassa olevaa Ilmoita ongelmasta -linkkiä. Käyttäjät ohjataan linkistä täyttämään lomake, jossa voi yksilöidä poistettavat kuvat.

LISÄTIETOJA:

Kuvausautojen ajoaikataulu ja kuvattavat alueet löytyvät lähempänä aloitusajankohtaa osoitteesta: http://maps.google.fi/intl/fi/help/maps/streetview/learn/where-is-street-view.html

Street View -palvelu: http://google.fi/streetview

Rami Saarela, asiakkuusjohtaja, Viestintätoimisto Taitomylly Oy, puh. 010 2393 306

KUVIA JA VIDEOITA:

Kuvia Street View -kuvausautosta:

Video Street View –autosta:

Kuvia Street View -kolmipyörästä: