Kauppakeskus Itäkeskus uudistuu täydellisesti – nimeä myöten

Pohjoismaiden suurin kauppakeskus Itäkeskus uudistetaan seuraavan kahden vuoden aikana. Yli 90 miljoonan euron investoinnin myötä kauppakeskus halutaan nostaa Suomen johtavaksi kauppakeskukseksi kaikilla mittareilla mitattuna. Samalla kauppakeskuksen nimi vaihtuu.

Pohjoismaiden suurin kauppakeskus uusitaan kokonaisvaltaisesti vuoden 2014 loppuun mennessä.

˗ Haluamme tehdä Itäkeskuksesta edelläkävijän, johon tunnetuimmat kansainväliset brändit ja kotimaiset eturivin kauppaketjut haluavat avata toimipaikan. Tavoitteemme on luoda asiakkaillemme ylivoimainen tarjonta, kauppakeskuksen omistavan Wereldhave Finlandin toimitusjohtaja Jaakko Ristola kertoo.

˗ Neuvotteluja uusien kansainvälisten ketjujen rantautumisesta Suomeen käydään parhaillaan, ja joitakin uusia vuokrasopimuksia on jo allekirjoitettu. Tulemme panostamaan erityisesti muotiin, Ristola vihjaa.

Stockmann avaa entistä upeamman tavaratalon

Itäkeskuksen nykyisten seinien sisälle syntyy uutta liiketilaa noin 11 000 neliön verran. Sisätiloissa remontti on jo alkanut Bulevardin ja Piazzan väliseltä rajalta. Työt etenevät vaiheittain läpi koko kauppakeskuksen. Osin valmista on jo vanhimman osan parkkihallissa, jossa pintojen uusimisen ohella on parannettu opasteita ja valaistusta.

Myös liikkeiden ulkopuolista pinta-alaa muokataan elävämmäksi. Käytäväalueille rakennetaan uusia kioskityylisiä myymälöitä, ja eri puolille kauppakeskusta perustetaan sesonkisidonnaisia pop up -tiloja, joita keskuksen ulkopuolisetkin yritykset voivat vuokrata käyttöönsä.

Remontin yhteydessä Stockmann muuttaa uusiin tiloihin Piazzalle, kauppakeskuksen itäpäähän. Uudet, entistä toimivammat tilat vastaavat kooltaan nykyisiä, mutta muuton myötä tavaratalo uudistuu Stockmannin viimeisimmän konseptin mukaiseksi. Tavaratalon on tarkoitus avautua Piazzalla loppuvuodesta 2013. Siihen asti tavaratalo toimii normaalisti nykyisessä paikassaan.

Viihtyvyyteen panostetaan voimakkaasti

Itäkeskuksen uudistamista vauhdittaa kauppakeskuksen vaikutusalueen nopea kehittyminen. Keskuksen halutaan vastaavan kasvavien lähialueiden kuten Vuosaaren, Sipoonrannan, Kruunuvuoren, Myllypuron ja Viikin asukkaiden vaatimuksiin.

Ristola näkee, että kauppakeskus ei enää ole pelkkä staattinen tila, jossa liikkeet avataan aamulla ja suljetaan illalla.

˗ Kauppakeskukset toimivat yhtä paljon palveluiden tarjoajina kuin sosiaalisina kohtaamispaikkoina, joihin tullaan viihtymään. Tämä trendi on nähtävissä joka puolella maailmaa.

Uudistuvan Itäkeskuksen viihtyisyyttä parannetaan myös tehostamalla vartiointia, siivousta ja paikoituksen toimivuutta. Myös Tallinnanaukion yleiskuvaa raikastetaan. Muutostyöt aiheuttavat jonkin verran kulkuyhteyksien muutoksia ja melua, mutta kauppakeskuksen ovet pysyvät auki asiakkaille normaalisti koko remontin ajan.

Itäkeskuksesta tulee Itis

Kansan suussa Itiksenä tunnetusta kauppakeskuksesta tulee Itis myös virallisissa yhteyksissä. Nimimuutoksen myötä kauppakeskuksen logo uudistuu. Kauppakeskuksen uuden visuaalisen ilmeen ja uuden brändistrategian on luonut englantilainen designtoimisto Wildwood Creative.

Kauppakeskuksen uudistamisen konseptisuunnittelusta vastaa lontoolainen arkkitehtitoimisto Haskoll. Kotimaisena arkkitehtitoimistona projektissa toimii Parviainen Arkkitehdit Oy. Pääurakoitsija on SRV Rakennus Oy. Hankkeen neuvonantajana toimii Laker Developments. Mainostoimisto Dynamo hoitaa uudistuvan keskuksen lanseerauksen ja projektiaikaisen markkinoinnin. Uusien ulkomaisten toimijoiden hankkimisesta ja vuokrauskonsultoinnista vastaa toimitila-asiantuntija JonesLangLaSalle.

Jaakko Ristola
toimitusjohtaja, Wereldhave Finland Oy
jaakko.ristola@wereldhave.com

Juha Oksanen
johtaja, Suomen ja Baltian tavaratalot, Stockmann Oyj
juha.oksanen@stockmann.com

Liitteet (3 kpl)
Itis uusi logo
Uudistetun kauppakeskuksen havainnekuvia

Kauppakeskus Itäkeskus on Pohjoismaiden suurin kauppakeskus, joka koostuu yli 250 liikkeestä, 30 ravintolasta, kahdesta tavaratalosta sekä 30 toimistosta. Kauppakeskus on valmistunut kolmessa eri vaiheessa: ensimmäinen osa valmistui vuonna 1984. Toinen osa, Bulevardi, valmistui vuonna 1992, ja kolmas vaihe eli Piazza avattiin vuonna 2001. Kauppakeskuksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave Finland Oy.

Wereldhave Finland Oy on hollantilaisen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V:n tytäryhtiö. Vuonna 1930 perustettu Wereldhave N.V. on listattu Amsterdamin pörssiin ja sen omistamien kiinteistöjen markkina-arvo on noin 2,9 miljardia euroa. Wereldhave sijoittaa Belgiassa, Ranskassa, Hollannissa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa sijaitseviin kiinteistöihin. Suomessa Wereldhave tutkii aktiivisesti mahdollisuutta laajentaa myös muihin kauppakeskuksiin Itäkeskuksen ohella.