Rakennusyhtiö Firan henkilöstöanti kolminkertaisti yhtiön omistajat

– Henkilöstöannilla tavoittelimme henkilöstön sitouttamista kannattavaan ja kasvavaan yritykseen sekä annoimme mahdollisuuden myös tulosten jakamiseen, sanoo Firan toimitusjohtaja Jussi Aho.

Henkilöstöannilla Fira halusi paitsi sitouttaa osaajansa yhtiöön, mutta ennen kaikkea yhtenäistää firalaisten tavoitteet ja laajentaa vastuunkantoa koko yhtiön toiminnasta ja tuloksesta.

Henkilöstöannissa yhtiö myi omistamiaan osakkeita yhtiössä työskenteleville toimihenkilöille noin 10 prosenttia koko yhtiön osakekannasta. Merkinnän teki 23 työntekijää, joista vain neljä oli aiemmin omistajia. Henkilöstöannin jälkeen omistajia on 28, kun aikaisemmin Firan omisti yhdeksän osakasta. Fira-konsernissa työskentelee tällä hetkellä noin 110 henkilöä, joista reilu 80 Fira Oy:ssä.

Toimitusjohtaja Jussi Aho näkee yhdessä omistamisen Firan tavoitteiden mukaiseksi ja myös nykyaikaiseksi omistamisen malliksi.

– Muutamme liiketoimintaamme yhä enemmän yhdessä tekemiseen perustuvaksi, jolloin on luonnollista kehittää myös omistamista saman filosofian mukaiseksi, Aho toteaa.

Osakeanti sai mieluisan vastaanoton henkilöstön keskuudessa. Työpäällikkö Keijo Sorvoja, uusi omistaja itsekin, arvioi että osakeanti sitouttaa ja motivoi henkilöstöä kehittämään yhtiötä edelleen. Samalla se tukee yrityksen kehitysorientoitunutta strategiaa.

Jussi Aho, toimitusjohtaja
Fira Oy
Jussi.Aho(a)fira.fi

Fira Oy on innovatiivinen rakennusalan kasvuyritys, joka pyrkii kehittämään rakennusalan toimintamalleja palvelulähtöisyydellä. Fira Oy tarjoaa palvelulähtöistä, tietomallipohjaista rakennusurakointia ja palveluja rakennushankkeiden kehittämiseen, tehostamiseen ja suunnitteluun. Tyypillisiä asiakkaita ovat sekä yksityiset että julkiset rakennuttajat sekä uudis- että korjausrakentamisen sektoreilla. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2012 59 miljoonaa euroa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Vantaalla.

Lainaukset

Muutamme liiketoimintaamme yhä enemmän yhdessä tekemiseen perustuvaksi, jolloin on luonnollista kehittää myös omistamista saman filosofian mukaiseksi.
Jussi Aho, CEO, Fira Oy