Sony ottaa käyttöön televisioiden energialuokitukset

Sony on ottanut vuoden 2011 BRAVIA-televisiomallistossa käyttöön energialuokituksen, joka helpottaa ympäristötietoisten kuluttajien valintoja. Uusi EU-lainsäädäntö televisioiden energialuokituksista tulee virallisesti voimaan vuoden 2011 lopussa.

Vakioidut energialuokitukset varmistavat, että asiakkaalla on mahdollisuus tutustua yksityiskohtaisiin energialuokituksiin. Sony on tuonut standardisoidut EU-merkinnät kaikkien nykyisin myynnissä olevien TV-mallien pakkauksiin. Merkinnät ovat tulleet vuoden 2011 BRAVIA-televisioiden pakkauksiin huhtikuussa 2011. Varsinainen EU-laki, joka tekee standardoiduista energiamerkinnöistä pakollisia kaikille televisioiden valmistajille ja toimittajille, tulee voimaan 30. marraskuuta 2011.

“Energiankulutus on tärkeä tekijä televisiota ostettaessa, eikä vähiten siksi, että televisiot voivat tuottaa jopa 10 % keskimääräisen talouden sähkölaskusta2. Valitsemalla oikean tuotteen kuluttajat voivat säästää rahaa ja samalla pienentää hiilijalanjälkeään. Toivotamme uudet säädökset tervetulleiksi ja otamme energialuokitukset käyttöön saman tien. Näin asiakkaamme ovat tietoisia BRAVIA-televisioiden energiatehokkuudesta”, kertoo Dr. Thomas Fischer, General Manager, Environmental Affairs, Sony Europe.

30. marraskuuta 2011 kaikkien valmistajien televisiot tulevat sisältämään energialuokituksen asteikolla A-G. Suurin osa Sonyn BRAVIA-tuotteista on jo saanut A- tai B-luokituksen, eikä yksikään tuotteista ole saanut C-luokkaa huonompaa luokitusta. Lisäksi monissa BRAVIA-malleissa on sisäänrakennettuja ekologisia ominaisuuksia, kuten läsnäolotunnistin (Presence Sensor), joka tunnistaa ja vähentää virran kulutusta kun TV:n edessä ei ole ihmisiä ja älykäs läsnäolotunnistin (Intelligent Presence Sensor), joka vähentää virran kulutusta kun televisiota ei katsella.

Ympäristömääritykset kaikille vuoden 2011malliston Sony BRAVIA-tuotteille löytyvät verkosta, ja sieltä löytyy myös energialuokitus jokaiselle myynnissä olevalla mallille. Merkit sisältävät arvion jokaisen tuotteen vuosittaisesta energiankulutuksesta.

Sony on sitoutunut vähentämään tuotteidensa keskimääräistä energiankulutusta 30 % tilikausien 2008 ja 2015 välisenä aikana. Energiakulutuksen vähentäminen Sonyn tuotteissa on osa yrityksen globaalia Road to Zero -ympäristösuunnitelmaa, jonka tavoitteena on saavuttaa nollataso hiilijalanjäljessä vuoteen 2050 mennessä.

Lisätietoa televisioiden energialuokituksesta löytyy osoitteesta: http://www.sony.co.uk/hub/lcd-television/benefits/design/article/id/1237480740173 .

Sony, Nordic Product Manager Torbjörn Sjöving
torbjorn.sjoving@eu.sony.com, +46 8 585 45000

Tai
Viestintätoimisto Taitomylly, Heli Virtanen, 010 239 3304 tai sony.press@taitomylly.fi

Tietoja Sonysta
Sony on johtava kansainvälinen ääni-, kuva-, viestintä- ja informaatiotekniikan kehittäjä niin yksityis- kuin ammattituotteissa ympäri maailman. Sony tunnetaan sen AV-tuotteista, kuten BRAVIA™-teräväpiirtotelevisioista, Cyber-shot™-digikameroista, Handycam®-videokameroista ja Walkman®-MP3-soittimista sekä VAIO™-tietokoneista ja ammattilaisten teräväpiirtoisista broadcasting-välineistä, kuten XDCAM™ HD. Sony tarjoaa teräväpiirtoisia tuotteita tuottamisesta esittämiseen. Sen elektroniikka, musiikki, kuvat, pelit ja online-liiketoiminta tekevät yhtiöstä maailman johtavan viihdebrändin. Sony työllistää noin 170 000 työntekijää maailmanlaajuisesti.

Sony tekee pitkäaikaista yhteistyötä jalkapallon parissa. Se on UEFA Champions Leaguen virallinen sponsori vuoteen 2012 saakka, FIFA:n virallinen kumppani vuoteen 2014 saakka sekä kansainvälinen FIFA World Cup™ -sponsori vuosina 2010 sekä 2014.

Lisätietoja Sony Europesta saa osoitteeesta http://www.sony-europe.com ja http://www.sony-europe.com/presscenter

“Sony”, “BRAVIA”, PlayStation 3 ja “VAIO” ovat Sonyn rekisteröityjä tavaramerkkejä. “PlayStation” on Sony Computer Entertainment Inc.:n rekisteröity tavaramerkki. Muut mainitut tavaramerkit ovat rekisteröity omille omistajilleen.

Yrityksestä

Autamme asiakkaitamme kaikenlaisessa viestinnässä aina strategisesta suunnittelusta jokapäiväiseen käytännön viestintätyöhön. Ohjenuoramme on reilu meininki. Se tarkoittaa, että emme tee viestintää viestinnän takia, vaan kaikessa toiminnassamme on lähtökohtana asiakkaan liiketoiminta.