Top-Down hout is een oplossing voor de verstedelijking

De verstedelijkingsdynamiek zorgt voor een steeds grotere vraag naar hogere gebouwen in steeds dichtere steden. Of architecten en bouwbedrijven aan deze vraag voldoen met behulp van niet-duurzame materialen, of gebruik maken van innovatieve, koolstofnegatieve gelamineerde houtproducten zoals Metsä Wood's Kerto® LVL, kan een groot verschil maken voor de leefbaarheid van de stedelijke omgevingen van de wereld.

Het gebruik van gelamineerde houtproducten in stedelijke bouw kan regeringen en ontwikkelaars helpen om dichtheidsdoelstellingen te bereiken, tegelijkertijd de milieuvoetafdruk te verminderen en de effecten van klimaatverandering te verminderen. Studie toont aan dat ongeveer een kwart van de gebouwen in steden wereldwijd genoeg is om extra houten vloeren te dragen.

Ontwikkelingen in gelamineerd hout betekenen dat meer dan 100 miljoen vierkante meter aan verticale ruimte momenteel ongerealiseerd is in alleen al de Duitse steden. In termen van stedelijke dichtheid, kwaliteit van leven en milieu, kunnen houten uitbreidingen een game-changer zijn.

De kracht van Kerto® LVL maakt het ideaal geschikt om extra vloeren toe te voegen

Metsä Wood's City Above the City-wedstrijd, die in 2016 werd gehouden, nodigde de deelnemers uit om oplossingen voor nieuwe woningen voor te stellen bovenop bestaande stedelijke gebouwen.

Door de de toppen van bestaande gebouwen als bouwplaats te gebruiken, maken we gebruik van een voetafdruk die al gebruikt wordt. Deze methode biedt een groot potentieel voor de verdichting in Berlijn met een minimale impact op stadsuitbreiding", aldus Sigurd Larsen, de in Berlijn gevestigde Deense architect die werkzaam is op het gebied van architectuur en meubelontwerp.

De grote kracht van Metsä Wood's Kerto ® LVL's (gelamineerd fineerhout) maakt het ideaal geschikt voor het toevoegen van extra verdiepingen. De hoge mate van prefabricatie en aanpassing die architecten en bouwbedrijven krijgen door het gebruik van Kerto LVL maakt het ook mogelijk om snel ter plaatse te installeren, en extra verdiepingen kunnen eenvoudig op de bestaande structuren worden aangesloten.

Gelamineerd houten architectuur kan gemakkelijk en efficiënt worden gerecycleerd

De sloop van gebouwen gemaakt van materialen zoals beton en staal gebruikt veel energie en levert aanzienlijk veel afval op. Omgekeerd kan de gelamineerde houten architectuur gemakkelijk en efficiënt worden gerecycleerd, zodat de koolstof opgeslagen in producten zoals Kerto LVL bijna onbepaald wordt gesekwestreerd.

Uit een recente studie is gebleken dat bijna de helft van alle gesloopte gebouwen in het Verenigd Koninkrijk tussen 11 en 32 jaar oud is, terwijl de levensduur van een gemiddelde Japanse kantoorgebouw tussen 23 en 41 jaar is.

Meer weten over top-down hout (in English)?

Beeldmateriaal: http://databank.metsagroup.com/l/QTGcNDHnxnCb

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 555 3866 10, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.nl

Metsä Wood biedt uitstekende en milieuvriendelijke houtproducten voor de bouwsector, industrie en distributiepartners. Wij fabriceren producten van Scandinavisch hout, een duurzame grondstof van topkwaliteit. Onze verkoop in 2016 bedroeg € 0,5 miljard en we hebben zo'n 1.500 mensen in dienst. Metsä Wood maakt deel uit van de Metsä Group.

Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest