Van ontwerpen tot concrete projecten: doe mee met Open Source Wood

Metsä Wood roept architecten en engineers op hun innovatie in houtbouw te delen. De doelstelling: kennis over prefab elementen uitwisselen en de toepassing van hout in de bouw vergroten. Metsä deelt nu zijn eigen innovaties en stelt in 2017 € 30.000 aan prijzengeld beschikbaar voor uitzonderlijke ontwerpen.

“Openheid van zaken geven en kennis delen versnelt de technische ontwikkeling van houtconstructie door het veelzijdige netwerk van mensen met uiteenlopende expertises”, vertelt Jussi Björman, directeur Technical Customer Service, Metsä Wood.

Iedereen profiteert van de groei van de modulaire houtbouw

Wij werken graag samen met architecten die bij hun ontwerpen gebruikmaken van innovatieve modulaire houtelementen en geven pioniers op het gebied van houtbouw de kans om hun ontwerpen op de computer om te zetten in concrete projecten.

Door innovaties en inzichten te delen met collega-experts op het gebied van modulaire houtbouw wereldwijd, kunt u internationale naamsbekendheid opbouwen en daarnaast profiteren van advies en beoordelingen van uw activiteiten door ons platformpanel van experts. Het Open Source Wood-initiatief biedt ook de kans om effectief samen te werken met  vakgenoten wereldwijd.

Waarom deelnemen?

We hebben professionals gevraagd naar hun mening over Open Source Wood. Sommigen van hen hebben al ontwerpen naar ons toegestuurd.

“Als ik iets heb geleerd van mijn tijd als docent is dat goede ideeën zelden zomaar uit de lucht komen vallen. In plaats van een plotselinge doorbraak, vindt innovatie doorgaans plaats door de integratie en ontwikkeling van ideeën en praktijken die door de tijd heen ontstaan. Dit geldt met name in de architectuur en de bouw. Tegenwoordig hebben we grotere netwerken nodig om onze ideeën te delen en kennis te vergaren van anderen die wellicht tegen dezelfde problemen aanlopen.”

Philip Tidwell, Aalto Universiteit, Finland

***

“Industriële houtbouw heeft de toekomst: het beperkt de CO2-uitstoot en het gebruik van fossiele grondstoffen. Bovendien levert het op diverse terreinen energiebesparingen op. Metsä Wood’s Open Source Wood-initiatief wijst de weg naar de groei van houtbouw.”

Maarten Van der Breggen, Maskerade Flexibel Bouwsysteem , Nederland

***

“Het is belangrijk dat we kennis over bouwen met hout delen, omdat hout het duurzaamste materiaal is in het huidige tijdperk van opwarming van de aarde en een toename van natuurrampen.”

Johanna Byrne, Architect, Ierland

***

“Metsä Wood’s Open Source Wood-initiatief heeft niet alleen een commercieel belang, maar richt zich daarnaast op oplossingen voor het individu en de samenleving, waarbij het belang van het milieu voorop staat.”

Mohammad Jamshidi, Saman Agin Engineering Co LTD. Teheran, Iran

Meedoen?

Metsä Wood bouwt aan een Open Source Wood-platform waar professionals met belangstelling voor houtbouw hun ideeën kunnen delen en kunnen samenwerken. Het platform wordt begin 2018 gelanceerd.

Voordat het platform operationeel is, kunt u uw ontwerpen online uploaden.. Ontwerpen die voor het einde van dit jaar worden geüpload, komen in aanmerking voor de Metsä Wood Awards 2017. Het prijzengeld van € 30.000 wordt toegekend aan één of meer bouwelementen of modules waarvan Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout) een belangrijk onderdeel vormt. De andere criteria zijn:

Snel: het ontwerp maakt snel bouwen mogelijk.

Licht: het ontwerp is licht van gewicht.

Groen: het ontwerp verbetert de CO2-balans van het gebouw.

Doe nu mee met het Open Source Wood-initiatief: www.opensourcewood.com

Beeldmateriaal: http://databank.metsagroup.com/l/sP66w8wrn-hs

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 555 3866 10, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.nl

Metsä Wood biedt uitstekende en milieuvriendelijke houtproducten voor de bouwsector, industrie en distributiepartners. Wij fabriceren producten van Scandinavisch hout, een duurzame grondstof van topkwaliteit. Onze verkoop in 2016 bedroeg € 0,5 miljard en we hebben zo'n 1.500 mensen in dienst. Metsä Wood maakt deel uit van de Metsä Group.

Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest

Abonneren