3M og DHL - nå enda mer synlige i trafikkbildet

Trafikkulykker hvor vogntog er involvert kan få katastrofale følger. Gjennom sitt samarbeid introduserer nå 3M og DHL et tiltak for å redusere antall ulykker. Samtlige av DHL’s vogntog som frakter 3M-gods er innpakket med 3Ms høy-reflekterende refleksfolie. Folien gjør vogntoget godt synlig uavhengig av vær og føreforhold eller tid på døgnet. De nye trailerne er allerede på landeveien.

Trygg Trafikk hevder at man ved å merke bilene med refleks bak og langs sidene kan redusere risikoen for sidekollisjoner og påkjøringer i mørke med opp i mot 95%. Dette baseres på studier fra det tekniske universitetet Darmstadt i Tyskland, der man analyserte ulykker med tyngre kjøretøyer over en toårsperiode. “Over 1500 busser, varebiler, lastebiler og semitrailere er involvert i ulykker med personskader hvert år. Mange av disse ulykkene kunne vært unngått dersom bilene hadde vært merket med kraftig refleks”, sier administrerende direktør i Trygg Trafikk Leif Agnar Ellevset. 3M’s trailerskap hos DHL er merket med såkalt Conspiquity film. Merkingen består av en høyreflekterende prismatisk refleksfolie. Refleksen har en bredde på 5 cm og monteres horisontalt og vertikalt slik at dette utgjør en ramme rundt kapellets/skapets ytterkanter. Refleksen monteres på siden og bak og er langt på vei selvrensende. Selskapene DHL og 3M har samarbeidet siden 2001 og dette er et videre fremskritt i avtalen. DHL fortsetter å være 3Ms logistikkpartner gjennom sin skreddersydde logistikkløsninger og raske leveringstider. Sammen presenterer disse selskapene nå et trafikksikkert alternativ. Pressekontakt: Hanne Gudding DHL Express (92427413) Ketil Nordengen 3M Norge AS (90771749)