Spionen ved siden av deg....

Kanskje du har opplevd det du også? At en person ved siden av deg strekker hals og prøver å få med seg det som står på dataskjermen din? Eller du har vært på apoteket, i banken eller hos eiendomsmegleren og uforvarende har fått med deg nytt om andre som du ikke skulle vite?

Den teknologiske utviklingen gir oss nye muligheter, men skaper også nye trusler. I utviklingen av fjernsyns- og dataskjermer har det blitt lagt stor vekt på at det skal være lett å lese på skjermen, selv om du ikke sitter rett foran. Og skjermene har blitt stadig bedre i så måte. I dag kan du i mange tilfeller lett lese det som står på dataskjermen til den som sitter ved siden av deg på flyet, på toget, eller i kontorlandskapet.

Åpne interiører skaper nye trusler
I de siste årene har vi sett en ny interiørtrend i servicenæringene: Bort med skranker og inn med åpnere kontorlandskap. Et godt eksempel er apotek og banker der man nå ikke betjener folk fra skranken, men fra mer eller mindre hyggelige ”serviceøyer” spredd rundt i lokalene. Sikkert hyggelig, men med stor fare for at naboen får vite hva som feiler deg eller hva som er status på bankkontoen din.

Bærbar lekkasje av kritisk informasjon
Daglig fraktes kritisk informasjon for enorme verdier i bærbare PCer. Der det er mulig slår man på PCen, leser e-post, laster ned kritiske data, skriver tilbud, utkast til avtaler og brev. I mange tilfeller skjer dette mens man sitter på toget, på flyplassen, på flyet eller kanskje på en kafé mens man venter på noen.
I alle disse situasjonene åpner god skjermteknologi for at fremmede, som ikke skal se hva du holder på med, får vite mer enn de har godt av. I beste fall kan resultatet bli sladder – i verste fall kan det resultere i tap av kritisk informasjon som skader din virksomhets omdømme og lønnsomhet.

Med 3M skjermfilter er det bare den som sitter rett foran skjermen som kan lese hva som står på den og ingen andre. Filteret, som finnes i en rekke ulike størrelser, festes enkelt utenpå dataskjermen med fire klips. Sitter du for deg selv og ønsker full lysstyrke på skjermen, kan du enkelt fjerne filteret.

Stor interesse fra mange bransjer
- Det er stor interesse i mange bransjer, og hos private, for dette enkle ”privatfilteret” som vi tilbyr, forteller Anders Tosterud i 3M Norge. Folk blir lei av alle de lange og nysgjerrige blikkene og ønsker å jobbe i fred. Stadig flere oppdager at datasikkerhet handler om mer enn valg av riktig maskin- og programvare. Det handler om å velge enkle praktiske løsninger som beskytter kritisk informasjon på kontoret, men ikke minst når man er på reise.
- Vårt privatfilter er en enkel måte å beskytte seg selv, sine kunder og sine gjester på. En liten investering som kan forebygge store tap om informasjon kommer på avveier.