6 unge bilbyggere fra Høyskolen i Østfold fikk heder og lovord under Unge Talenter i forbindelse med Designdagen i Oslo forleden.

De unge bilentusiastene gikk løs på en krevende spesialoppgave i siste skoleår: De konstruerte og bygget en komplett bil for å delta i verdens største økonomiløp, Shell Eco-Marathon som hver vår arrangeres i Frankrike. Prosjektet ble omfattende og flere avdelinger ved skolen gjorde en innsats for å realisere bilen som fikk det franskinspirerte navnet Citadine.

Karosseriet ble støpt i karbonfiber (sterkt og lett), bunnplaten utført i karbonfiber og lettmetall og motoren hentet fra en Honda industrimotor og kraftig modifisert. Den gearløse kraftoverføringen ble konstruert omkring en gocart-klutsj. Hele kjøretøyet veier 153 kilo og tilbakelegger ca. 500 kilometer på en liter Shell-bensin. Et nesten utrolig bra resultat for en bil som i utgangspunktet er beregnet som en bybil (Urban Concept klassen). I klassen for ekstreme økonomibiler med liggende førere, dråpeformede karosserier etc., klarte vinnerbilen i fjorårets løp å gi et drivstofforbruk på hele 3863 km. på en liter! - Til sammen la vi ned mer enn 10 000 arbeidstimer på Citadine, og prosjektet ga oss ikke bare en spennende tur til eco-løpet i Frankrike, men sikret også alle i gruppen høyeste karakter i avgangsvitnesmålet. Ekstra heder på Unge Talenter var en uventet og gledelig bonus, sier Kristian Tovsen som deltok i prosjektet.