Danske studenter har bygd verdens gjerrigste personbil - 81 mil på literen

Danske skoleelever fra DTU (Danmarks Tekniske Universitet) har vakt internasjonal oppsikt ved deltakelse i det store økonomiløpet Shell Eco-marathon som hvert år arrangeres for elever ved tekniske skoler i Europa.

Danskene stilte i siste løp til start med to biler. Dynamo stilte til start i kategorien Urban Concept, en kategori for firehjuls kjøretøy som ligner på vanlige biler og som har tillatelse til å kjøre på offentlig vei. Disse bilene skal leve opp til den europeiske sikkerhetsstandarden for motorkjøretøy.

Dynamo vant løpet i 2005 i sin klasse, med et drivstofforbruk tilsvarende 671 kilometer på èn liter 95 oktan bensin. Det var godt nok til verdensrekord. Elevene hadde forbedret motoren vesentlig for 2006-løpet og presterte nå et forbruk på 810 kilometer på en liter bensin. Det ble soleklar ny verdensrekord og førsteplass i økonomiløpet.

Den andre danske deltakerbilen – Innovator - deltok i prototyp kategorien.. Denne bilen var utstyrt med en revolusjonerende ny motor beregnet på DiMetylEther drivstoff (DME). Den hjemmelagde dieselmotoren er på bare 0,05 liters motorvolum og dermed verdens minste motor for persontransport. Denne bilen kom ikke i mål på grunn av problemer med kjededriften mellom motor og drivhjul, men regnes som en mulig favoritt når neste løp går av stabelen senere i år.

Danske skoler har vært representert i Shell Eco-marathon i 3 år og presterer bedre resultater for hvert eneste år. Så langt er det DTU-elever som har deltatt, men for neste løp regner man med at også Aalborg Universitet vil ha klar en deltakerbil.

Norske skoleelever fra Høgskolen i Østfold vil delta for tredje gang til sommeren. De har i år bygd to helt nye biler og kan gjerne tenke seg en landskamp mot Danmark, men konkurransen er hard: Mer enn 200 biler fra skoler over hele Europa er påmeldt til årets løp!