GENERALPRØVE FOR DIESEL-RACING PÅ SEBRING-BANEN

Oslo 15.03.06 Søndag blir en merkedag i motorsporthistorien. Da debuterer to revolusjonerende nye Audi R10 på Sebring-banen i USA. Med Shell V-Power Diesel drivstoff i tankene. Det vil bli et virkelig mestermøte mellom diesel og bensin.

De nye Audi R10 racerne ble vist for første gang i Paris rett før nyttår og Sebringløpet – som går over 24 timer - blir første test av bilene. Og eneste løp før de stiller til start på Le Mans i juni. Drivstoffprodusenten Shell har samarbeidet tett med Audi i lang tid for å kunne utvikle de nye dieselmotorene som leverer 650 HK og gir R10 en toppfart godt over 300 km/t. Testkjøring på Sebring viser at R10 presterer rundetider omtrent på linje med det fjorårets vinnerbil – Audi R8 – leverte. Ingeniørene regner at dieselmotorene vil kreve langt mindre vedlikehold og service under selve løpet slik at tiden i depotet kan bli avgjørende. Førerne i nye R10 rapporterer at kjøreopplevelsen i en dieselracer er ganske uvanlig: Det eneste de hører når de kjører i topphastighet, er vindsuset. Motorene gir nesten ikke lyd fra seg i det hele tatt. - Etter et langt og krevende utviklingsarbeid er det gledelig å slå fast at R10 gir så imponerende prestasjoner allerede i testperioden, sier Shells tekniske motorsportsleder Mike Copson. – Vårt nye diesel produkt Shell V-power er utviklet i samarbeid med Audis motorkonstruktører. Uten dette tette samarbeidet og uten den nye dieselteknologien, ville Audis nye V 12 racingmotor ikke kunnet konstrueres. I Shell har vi lang erfaring med utvikling av nye drivstoffer til motorsport. Vi leverer bensin til Ferraris Formel 1 racere og vi leverte bensin til Audis forrige Le mans racer R8 som har vært henimot ubeseiret de senere årene. Nå håper vi å slå oss selv – med vårt nye dieseldrivstoff!