Ikke all bensin er like bra: Shell tester bensinkvaliteter i simulator

Oslo 16.10.06
I Shells laboratorium i Thornton i England står en Vauxhall Vectra skrudd fast i kraftige dynamometere. De fanger opp energien fra motoren som avleses av datamaskiner og overføres til avanserte programmer som viser simulert landeveiskjøring på store TV-skjermer.

Testføreren setter seg bak rattet – starter motoren og kjører av sted på den simulerte landeveien. Akselerasjon, drivstofforbruk og motoreffekt måles løpende. Når kjøreturen er over, presser testføreren en bryter på dashbordet og kopler inn en ny bensintank. Så kan kjøreturen repeteres med en annen bensinkvalitet på tanken.

På denne måten blir sammenligningen mellom to bensinkvaliteter helt objektiv og helt presis.

- Vi måler bensinforbruket i samme bilmotor og under hele like kjøreforhold, forklarer Glenn Wilson som er leder for Shells motortestavdeling. Han har en stor stab av teknikere og kjemikere og en vognpark på flere hundre biler som regelmessig kontrolleres og logges. Men for enkel og rask sammenligning mellom ulike bensinkvaliteter når det gjelder motoreffekt, da er Vectraen enestående rask og pålitelig.

- Ikke all bensin er ”like bra”. Det er bilistene fullstendig klar over, og vi registrerer at stadig flere bileiere er nøye i sitt valg av bensinmerke og oktantall. I dag utgjør salget av såkalt ”differensiert bensin” mer enn 15 % i Europa, og tallet stiger. Shell registrerer for eksempel stor interesse for sin nye 99 oktan bensin som nylig er lansert på markedet.