Jorda rundt på mer enn 2 mil pr. liter.

Det engelske ekteparet Helen og John Taylor er i ferd med å slette alle tidligere rekorder når det gjelder bensinforbruk for en personbil. Akkurat nå er de i ferd med å krysse USA på tur jorda rundt med en ganske alminnelig VW Golf FSI 1,6. De startet fra London 17. januar og har så langt lagt bak seg Europa, Østen, Australia og New Zealand med regn og storm, temperaturer på over 40 grader, ørkener og fjellpass. Så langt kan de notere over 2000 mil på kilometertelleren. Målet for turen er å sette ny rekord i bensinforbruk og håpet er å kunne kjøre på mindre enn bilfabrikantens normtall på 0,64 liter pr. mil. Så langt har Taylor klart seg med 0,44 liter pr. mil - Dette er langt bedre enn vi hadde håpet. Nå har vi kjørt mer enn to tredeler av distansen, og om vi ikke blir utsatt for uhell, tror vi verdensrekorden er sikret, sier John Taylor. Veien videre går gjennom USA, Portugal, Spania og Frankrike før de etter planen skal være tilbake i 4. april London etter en kjøretur på til sammen nesten 2900 mil. Shell har levert 95 oktan bensin for hele kjøreturen og har brukt anledningen til å teste en helt ny lavoktan bensin. Rekordforsøket blir overvåket av Guinness World Records.